طریقه صحیح شستن ماسک های پارچه ای + آموزش

، با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مردم به منظور حفظ محیط زیست و صرفه جویی در استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف، به استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای روی آوردند و  در این گزارش به نحوه صحیح شستشوی ماسک‌ها می‌پردازیم.

اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند انسان همواره با باکتری‌ها و ویروس‌های در هوا و محیط، زندگی می‌کند؛ بنابراین هرچه بیشتر از ماسک شسته نشده استفاده شود، احتمال بالاتری برای قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها و ویروس‌های دیگر خواهد بود به عبارت دیگر، با زدن ماسک کثیف به صورت برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ، احتمال بیشتری وجود دارد که میکروب‌های دیگر غیرکووید را به خود نزدیک کنید، در حالی که ممکن است مبتلا به کرونا نشوید، مطمئناً می‌توانید از این طریق بیمار شوید.

طریق صحیح شستن ماسک های پارچه ای + آموزش

پزشکان می‌گویند اگر تمام روز ماسک می‌زنید، آن را در می‌آورید و روی میز می‌گذارید، این ماسک باکتری‌های اضافی را از آن سطح می‌گیرد، و وقتی مجدد آن را روی بینی و دهان خود قرار دهید، خود را به راحتی در معرض آن باکتری‌ها قرار می‌دهید.

استفاده از ماسک‌های آلوده، همچنین می‌تواند منجر به التهاب پوست شود و شرایطی مانند قرمزی، لکه و پوسته پوسته شدن را ایجاد و تشدید کند عدم شستشوی صحیح ماسک‌ها باعث ایجاد مشکلات و تداوم آن‌ها می‌شود.

چگونه ماسک‌های پارچه‌ای خود را بشوییم؟

شستن ماسک پارچه‌ای به آسانی انداختن آن در لباسشویی است، نگران این نباشید که آن را به صورت جداگانه بشویید یا اینکه ملاحظات خاصی داشته باشید. البته این نکته ضروری است که قبل از استفاده از ماسک مطمئن شوید که به طور کامل خشک شده باشد تا کپک نزند.

خشک کن با دمای بالا می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد، حتی خشک کردن ماسک در معرض نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند باعث از بین رفتن آلودگی‌های آن شود.

آیا شستن ماسک صورت COVID ۱۹ با دست مشکلی ندارد؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ توسط محققان نشان داد که خطر عفونت با ویروس‌های تنفسی فصلی در کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بیمارستان که ماسک‌های خود را با دست شستشو می‌دهند در مقایسه با افرادی که آن‌ها را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهند دو برابر است.

داده‌ها به طور خاص به ماسک دو لایه‌ای پارچه‌ای پرداخته اند و نمی‌توان آن‌ها را به همه ماسک‌های پارچه‌ای تعمیم داد. با این حال قرار دادن ماسک در ماشین لباسشویی  و جایی که می‌توان آن را در آب گرم تمیز کرد ایده آل است.

هر چند وقت یکبار باید ماسک‌های صورت شسته شود؟

ماسک‌های پارچه‌ای باید بعد از هر بار استفاده شسته شود؛ بنابراین اگر در محل کار لباس می‌پوشید، وقتی به خانه می‌آیید آن را مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بیندازید، و حتماً قبل از پوشیدن مجدد به اندازه کافی زمان دهید تا کاملا خشک شود.

این نکته را به یاد داشته باشید که همراه داشتن یک ماسک اضافه برای هر کس ضروری است چرا که اگر به هر صورت ماسک شما آلوده شد بتوانید از یک ماسک تمیز دیگر استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار می‌توان از ماسک‌ها استفاده کرد؟

شستن ماسک پارچه‌ای لزوماً به کارایی آن لطمه نمی‌زند، اما مراقب باشید که ماسک شما پس از شستشوی مکرر چگونه می‌شود. ماسک پارچه‌ای معمولی را می‌توان تا زمانی که مناسب است و پاره نشده استفاده کرد، اما هنگامی که ماسک‌ها لکه دار، پاره می‌شوند یا دیگر مناسب نیستند، دیگر نباید از آن استفاده کرد چرا که ماسک نباید به هیچ وجه در طرفین، بالا و پایین شکاف داشته باشد.

 لازم به ذکر است برای مقابله با کرونا، ماسک‌ها هنوز ابزار مهمی برای این مبارزه هستند. اطمینان داشتن از استفاده از ماسک تمیز نه تنها می‌تواند از شما در برابر COVID ۱۹ محافظت کند، بلکه از تماس ناخواسته با این ویروس و انتقال آن به شخص دیگر نیز جلوگیری می‌کند.

پزشکان خاطر نشان میکنند گاهی اوقات نمی‌دانیم که بیمار هستیم، به ویژه افراد بدون علامت مبتلا به COVID ۱۹، و ماسک‌ها به عنوان یک لایه محافظتی هستند که می‌توان برای ایمن ماندن از آن‌ها استفاده کنیم، چرا که یکی از موثرترین راه‌های در امان ماندن از این بیماری است.