مهم ترین آسیب فضای مجازی چیست؟

محمد مهدی فرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» درباره آسیبهای فضای مجازی اظهار کرد: زمانی که ما به بررسی یک مقوله می‌پردازیم نباید صرفاً نکات مثبت یا منفی آن را در نظر بگیریم بلکه باید نسبت فواید را با چالشها و آسیبها در ترازو قرار داده و سپس قضاوت کنیم؛ همانطور که فضای مجازی به عنوان دستاوری برای بشر در کنار موضوعات مفید و کاربردی، آسیبها و چالشها فراوانی را برای افراد پدید آورده است.

وی افزود: فرصتهای ایجاد شده توسط فضای مجازی به نوعی انکار‌ناپذیر است و خدمات متنوعی را برای بشر پدید آورده اما موضوعی که مورد بحث است، آسیبهای این حوزه و چالش‌های اساسی ایجاد شده در این فضا است.

فرقانی درباره این چالشها خاطرنشان کرد: فضای مجازی یک سری آثار متناقض را با خود به همراه آورده است؛ به تعبیری یک نوع انزوای افراد در فضای حقیقی که با وجود حضور در جمعهای مجازی به قوت خودش باقی است همچنین که ارتباط چهره به چهره و مستقیم با دیگران و اعضای خانواده نظیر پدر‌، مادر و خواهر کم شده و در عین حال افراد عضو گروه‌های مجازی و مشغول گفتگوی محتوایی یا علمی با یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: دور شدن از فضای خانواده و فراموشی عواطف و احساساتی که در گذشته بوده یا فاصله گرفتن از ارتباطهای واقعی خانوادگی می‌تواند از خود‌بیگانگیهایی را پدید بیاورد که در دراز‌مدت آسیبهایی را برای کاربران شبکه‌های مجازی به دنبال خواهد داشت و این به نوعی تهدید کانون خانواده محسوب می‌شود.

فرقانی یادآور شد: انزوایی که از فضای مچازی به وجود می‌آید مهمترین آسیب آن است؛ امکان دروغ گفتن و برچسب زدن و پنهان کردن چهره و شخصیت خود و معرفی‌های کاذبی که صورت می‌گیرد از جمله مواردی است که باعث می‌شود فرد در یک فضای غیر قابل اطمینان و نادرست رشد کند و اینها جزء آسیبهایی است که صورت می‌گیرد البته راهکار برخورد این نیست که برخورد فیزیکی انجام دهیم اما باید به ارتقای فرهنگی جامعه فکر کرد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برگزاری همایش فضای مجازی خاطر‌نشان کرد: به نظرم در این میان، سازمانهای مردم‌نهاد بیش از هر سازمان دولتی می‌توانند اثر‌گذار باشند زیرا آنان از جنس خود مردم هستند و پیام و نظرشان بیشتر شنیده می‌شود و در نتیجه موثر‌تر و کارساز‌تر هستند؛ باید توجه داشت که مجموعه‌هایی نظیر «بنیاد پیشگیری و ارتقاء سلامت آینده» که مردم نهاد نیز هستند در زمینه تولید محتوا و در زمینه گوشزد کردن چالشها مناسبت‌ترین مراجع‌اند که می توانند آسیب‌های فضای مجازی را نیز به گوش مسئولان برسانند.

نخستین همایش «بررسی فرصتها و چالشهای فضای مجازی» چهارم و پنجم آبان‌ ماه به همت سازمان بهزیستی کشور و بنیاد پیشگیری و ارتقاء سلامت آینده برگزار می‌شود.