وضعیت بورس پس از استقرار دولت سیزدهم

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به روند فعلی بورس اظهارکرد: اگر بخواهیم دلایل رشد بورس در ماه های اخیر را بررسی کنیم به موارد متعددی برخورد خواهیم کرد. نخستین دلیل رشد بورس این بود که p/e شرکت ها به کمتر از 5 واحد کاهش پیداکرده بود و این مسئله خودش انگیزه ای برای حضور سرمایه گذاران در بازار بود.

وی افزود: چراکه این عدد از p/e تاریخی بازار سرمایه که 6.5 بود کمتر شده بود.این مسئله نشان از اصلاح شدید سهام بود که به سطوح ارزنده و زیر ارزش ذاتی خود رسیدند. 

وضعیت بورس پس از استقرار دولت سیزدهم

*اعلام اخبار کاهش قیمت دلار درماه های اخیر بر بورس تاثیر گذاشت

اشتیاقی گفت: علت دوم که از یک ماه گذشته باعث افزایش و تشدید خریدها انجام شد این بود که اهالی بازار سرمایه برداشتشان درمورد دلار به ریزش آن به زیر 20 هزارتومان بود و باتوجه به اینکه دولت وقت اعداد پایین تر از 20 هزارتومان را برای دلار اعلام می کرد در سرمایه گذاران تاثیر گذار بود.

این کارشناس معتقد است که اعلام اخبار کاهش قیمت دلار در ماه های گذشته بر اهالی بازار تاثیرگذار بود و فکر کردند که دراین صورت بخش قابل توجهی از سود شرکت ها از دست می رود و در نهایت سعی کردند که نقد باشند و خرید نکنند. 

او اظهارکرد: نشانه هایی که از یک ماه پیش بروز داد که از ناحیه کسری بودجه و طولانی شدن روند مذاکرات برجام بود. برآورد اهالی بازار این بود که با فرض احیای برجام به هیچ وجه دلار کمتر از 22 هزارتومان نخواهد شد و به همین دلیل شروع کردند به خرید.

اشتیاقی گفت: زمانی که دیدند احتمال کاهش دلار ندارد ترس کاهش سودآوری شرکت ها نیز از بین رفت. درنتیجه این مسئله مزید بر علت اول بود و خودش به دلیل دوم تبدیل شد.

وی بیان کرد: آنچه این روزها باعث می شود بازار به روند افزایشی خودش ادامه دهد انتظارات تورمی است که درحال ایجاد است. اکنون به واسطه افزایش نرخ دلاری که در بازار آزاد صورت گرفت و کشف نرخ جدیدی که برای دلار نیمایی صورت گرفته که در کانال 24 هزارتومان پیش بینی می شود، به نظر می رسد روند دلار نیمایی افزایشی است.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: نکته بعدی نیز این است که ازناحیه کسری بودجه 400 هزارمیلیاردتومانی ینز هیچ راهکاری ارائه نشده است که قرار است برای کسری بودجه چه تصمیمی گرفته شود؟

اشتیاقی عنوان کرد: کسری بودجه آثار افزایش نقدینگی خودش را به اقتصاد ایران تحمیل می کند و از ناحیه افزایش نقدینگی نیز با افزایش تورم مواجه هستیم و این تورم انتظاری، نگه داشتن ریال را توجیه نمی کند بنابراین به خرید دارایی از جمله سهام مراجعه خواهیم کرد.

صاحب نظر بازار سرمایه درپایان افزود: نکته سوم این است که وقتی بازار توانست شاخص 1 میلیون و 500 هزارواحد را حفظ کند تا اینجای کار پول اهالی بازار سرمایه، بورس را نگه داشته و به این نقطه رسانده اما اکنون حدود یک هفته ای است که پول هایی خارج از بازار نیز درحال ورود است. یعنی کسانی که بی اعتماد شده بودند و به بازار ورود کردند ترغیب شده اند که پول هایشان را به بورس برگردانند.