شرط هایکو ماس برای همکاری با طالبان

  هایکو ماس ، وزیر امور خارجه آلمان که در نشستی مجازی با حضور همتای فرانسوی و نمایندگان یونیسف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت: "ما شاهد تظاهرات زنان و دختران جوان در خیابان‌های شهر‌های مختلف افغانستان بودیم. ما یک پیام واضح به طالبان ارسال کردیم که زنان عقب نشینی از حقوق و آزادی‌های خود را نخواهند پذیرفت. شجاعت زنان افغان شایان احترام است، اما تنها احترام کافی نیست و وظیفه ما به عنوان جامعه جهانی این است که در تماس‌های خود از طالبان بخواهیم به حقوق بشر احترام بگذارد. طالبان باید بداند هر گونه همکاری احتمالی با افغانستان در آینده اعم از مشارکت اقتصادی یا کمک‌های توسعه گرایانه منوط به وضع حقوق بشر در افغانستان است".

"هنریتا فور" مدیر اجرایی یونیسف نیز در این نشست مجازی ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از حقوق زنان افغان برای آموزش گفت: "مهم است که برای دختران و پسران افغان فرصت مساوی برای آموزش و رشد مهارت‌هایی که به آن نیاز دارند، وجود داشته باشد. ما از اینکه ممکن است به دختران افغان زیادی اجازه داده نشود که به مدارس بازگردند، عمیقا ابراز نگرانی می‌کنیم. مهم است که همه دختران بدون تأخیر آموزش خود را از سر بگیرند".

شرط هایکو ماس برای همکاری با طالبان

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گزارش داد که بیش از ۴.۲ میلیون دانش آموز افغانستانی امسال در مدارس ثبت نام نکرده اند.

یونسکو نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر ممنوعیت ادامه تحصیل دختران ادامه یابد، نقض جدی حق اساسی تحصیل دختران و زنان محسوب می‌شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که وزارت آموزش طالبان در حالی از دانش آموزان پسر و معلمان مرد برای حضور در مدارس دعوت کرده که هنوز از سرنوشت تحصیلی دختران در این کشور خبری نیست.