ارسال 3 هواپیما کمک بشردوستانه به افغانستان توسط سازمان ملل

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برنامه ریزی کرده در آینده نزدیک به شهر «ترمذ» در جنوب ازبکستان 3 هواپیمای حامل کمک بشردوستانه برای مردم افغانستان ارسال کند.

این محموله بعدا به «مزار شریف» ارسال می‌شود. نخستین هواپیمایی حامل بار اواسط ماه اکتبر وارد «ترمذ» می‌شود.

«بابار بلوخ» نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که در حال حاضر در «کابل» به سر می‌برد، اعلام کرد: این سازمان برای حمایت از صدها هزار مهاجر داخلی از طریق ایجاد مراکز لجستیک در کشورهای هم مرز با افغانستان انجام می‌دهد.

ارسال 3 هواپیما کمک بشردوستانه به افغانستان توسط سازمان ملل

گفتنی است، پیشتر سازمان ملل متحد اعلام کرد که مرکز اصلی لجستیکی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در چارچوب ارائه کمک به افغانستان قرار است در شهر «ترمذ» در جنوب ازبکستان مستقر شود.

«ترهی هاکالا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی در شهر «تاشکند» نیز در مورد شکل گیری انبار بزرگ در مرکز استان «سرخان دریا» توسط نهادهای سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان خبر داده بود.   

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نگرانی خود را از وخیم‌تر شدن بحران انسانی در افغانستان ابراز داشت.

«بلوخ» اظهار داشت: هم اکنون شب‌ها سرد است و مردم بی خانمان کمک فوری لازم دارند.

به گفته وی، تعداد نیازمندان افغان برای کمک به 20 میلیون نفر رسیده و روز به روز در حال افزایش است.  

بر اساس این گزارش، از زمانی که از سازمان ملل متحد معادل 606 میلیون دلار درخواست کمک کردند، یک ماه گذشته است. ولی تاکنون فقط 35 درصد این مبلغ دریافت شده است. این مبلغ برای جلوگیری از ورشکستگی کامل اقتصاد افغانستان ضروری است.

نمایندگان سازمان ملل متحد هشدار می‌دهند که امروز فقط 5 درصد خانواده‌های افغان از تغذیه معمولی برخوردار هستند. بیش از نیمی از کودکان 5 ساله سوء تغذیه دارند و بدون کمک آنها در خطر مرگ هستند.