تسریع طرح تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در انگلیس

 شهروندان بالای ۵۰ سال و آنهایی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای در انگلیس هستند از روز دوشنبه قادر خواهند بود تا پنج ماه پس از دریافت آخرین دُز واکسن ضد کرونا ، نوبت سوم را تعیین کنند. این افراد پیشتر باید شش ماه تا دریافت دُز سوم واکسن منتظر می‌ماندند.

مقامات انگلیسی می‌گویند که این تصمیم برای تمدید ایمنی جمعی مردم دربرابر شیوع ویروس کروناست؛ اما به نظر می‌رسد که آمار پرشتاب شیوع کرونا در کشوری که از اواخر تیرماه عمده محدودیت‌ها را رفع کرده، عامل تعیین کننده‌ای در تصمیم دولت به شمار می‌رود.

دانشمندان می‌گویند، هرچند دو دُز واکسن، ایمنی بالایی را دربرابر کرونا ایجاد می‌کند اما سطح آن به ویژه برای گروه‌های پرخطر به مرور زمان کاهش می‌یابد. ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس در این باره گفت که واکسن بهترین راه برای حفاظت از مردم دربرابر یک «زمستان پرچالش است»

تسریع طرح تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در انگلیس

وی افزود که بر اساس طرح جدید دولت، برنامه واکسیناسیون نوبت سوم تسریع شده و اطمینان حاصل می‌کند که سازمان خدمات درمانی بتواند افراد را سریع‌تر واکسینه کند تا سطح ایمنی جمعی دربرابر کرونا حفظ شود.

این درحالیست که آمار مبتلایان و قربانیان کرونایی در آستانه فصل سرما روند فزاینده‌ای به خود گرفته است. از زمان شیوع کرونا ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۱۶ نفر در انگلیس به این ویروس مبتلا شده و ۱۴۱ هزار و ۵۸۸ نفر جان باخته‌اند.

دو روز پیش معاون بالاترین مشاور پزشکی انگلیس تصویر نگرانی‌کننده‌ای از همه‌گیری کرونا در زمستان پیش‌روی این کشور ترسیم کرد. وی گفت: خیلی از مردم تصور می‌کنند که همه‌گیری کرونا به پایان رسیده است، اما من بر این باورم که هنوز ماه‌های دشواری در زمستان پیش‌رو داریم و از این بحران عبور نکرده‌ایم.

«جاناتان ون‌تم» در گفت‌وگویی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت دریافت نوبت سوم واکسن ضد کرونا را برای مهار این ویروس تا قبل اینکه اوضاع تشدید شود، اقداماتی تعیین کننده دانست.

وی تلاش‌ها برای مقابله با این ویروس را به مسابقه فوتبال تشبیه کرد و گفت که انگلیس در وقت اضافه نیمه نخست قرار دارد. «ون‌تم» با بیان اینکه هنوز تا پایان همه‌گیری کرونا زمان زیادی مانده است، هشدار داد که ایام کریسمس و گردهمایی‌های خانوادگی می‌تواند «مشکل ساز» و باعث تشدید اوضاع شود.

این درحالیست که زمزمه بازگشت محدودیت‌های کرونایی در انگلیس اخیرا دوباره بالا گرفته است و دولت لندن در یک عقب نشینی آشکار هشدار داده که در صورت شیوع موج جدید کرونا و افزایش فشارها بر مراکز بهداشتی این کشور، برخی از محدودیت‌هایی را که دو ماه پیش رفع کرد دوباره اعمال می‌کند.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مردم خواستار اعمال دوباره محدودیت‌های کرونایی هستند. تحقیقات روزنامه ایندیپندنت حاکیست که ۴۰ درصد مردم تمایل دارند محدودیت‌های قرنطینه اعمال شود.