واکنش تند چین در پی حمایت‌های آمریکا از استقلال تایوان

حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی از استقلال تایوان و ارسال تجهیزات نظامی به این جزیره، بار دیگر با واکنش تند چین مواجه شد.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه هیچ جایی برای سازش در مورد تایوان وجود ندارد، تاکید کرد واشنگتن نباید در این موضوع توهم داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وو طی نشست خبری ضمن اشاره به «یک سری اقدامات تحریک‌آمیز اخیر» از سوی آمریکا در مورد چندین موضوع طی نشست خبری ماهانه در پکن گفت  داشتن یک رابطه سالم و باثبات برای هر دو کشور (آمریکا و چین) و آنچه جهان انتظار دارد خوب است.

واکنش تند چین در پی حمایت‌های آمریکا از استقلال تایوان

او در پاسخ به سوالی درباره روابط نظامی چین و آمریکا با توجه به گفت‌وگوهای اخیر رؤسای جمهور و مقام‌های دو کشور، توضیح داد: «چین به حفظ مبادلات و همکاری با ایالات متحده تمایل دارد».

سخنگوی وزارت دفاع چین ادامه داد: «با این حال، برای مدتی، طرف آمریکایی حرف‌های غیرمسئولانه زیادی گفته و کارهای تحریک‌آمیز زیادی در مورد تایوان، دریای جنوبی و عملیات‌های جاسوسی از نزدیک توسط کشتی‌های جنگی و هواپیماها انجام داده است».

به نوشته رویترز، وو با بیان اینکه چین اصولی برای توسعه روابط بین ارتش‌های دو کشور دارد، تصریح کرد: «اما نمی‌توان حاکمیت، عزت و منافع اصلی یک کشور (چین) را زیر پا گذاشت. به ویژه در مورد تایوان، چین جایی برای سازش ندارد و طرف آمریکایی نباید در این مورد توهم داشته باشد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این اظهارات، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه آمریکا و متحدانش صلح و ثبات در جنوب شرقی آسیا را حفظ می‌کنند، گفت در صورت وقوع اقدام یکجانبه علیه تایوان، آنها نیز اقداماتی انجام خواهند داد.