پادشاه عربستان درحال فراهم کردن زمینه برای پادشاهی بن سلمان

حسن هانی زاده درباره پیام پادشاه عربستان به رهبران عمان، بحرین و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس پیش از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: در واقع عربستان از مدت ها پیش به خاطر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، جنگ یمن و دخالت در مسائل عراق و لبنان دچار انزوای سیاسی شده و نخستین حرکتی هم که صورت گرفت دیدار ماکرون از چند کشور حوزه خلیج فارس و عربستان بود که این کشور از انزوا خارج شود و قراردادهای اقتصادی و تجاری منعقد شد. 

وی تصریح کرد: عربستان به خاطر رفتارهای تهاجمی مورد نفرت ملت های عرب قرار گرفته و اکنون اقدامات جدیدی از جمله مذاکره با ایران در بغداد و تلاش برای ترمیم روابط با لبنان در پیش گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان انتقاداتی به جنگ یمن داشت و این مساله در روابط عربستان و لبنان تاثیر داشته و اکنون با کنار رفتن این وزیر لبنانی، عربستان برای از سرگیری ارتباط با لبنان تلاش می کند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: بنابراین رویکرد جدیدی در عربستان در حال انجام است و پادشاه عربستان دریافته سیاست های تهاجمی بن سلمان نتیجه منفی برای این کشور به همراه داشته و سعی می کند  شکافی که در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده را ترمیم کند.

وی افزود: در واقع عربستان به دنبال این است تا در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس همه سران 6 کشور عضو شورا حضور داشته باشند از جمله کویت، عمان، بحرین، قطر و امارات تا نشست در سطح بالایی برگزار و عربستان از این وضعیت خارج شود.

پادشاه عربستان درحال فراهم کردن زمینه برای پادشاهی بن سلمان

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: عربستان در طول سال های اخیر از زمانی که بن سلمان وارد عرصه شده به شدت سیاست های تهاجمی در پیش گرفته از جمله در قبال سوریه، ایران، عراق و یمن و... اما اکنون به این نتیجه رسیده که این سیاست ها پاسخگو نیست ضمن این که نگاه بایدن به عربستان و بن سلمان منفی است.

هانی زاده ابراز داشت: در گذشته ترامپ به شدت از بن سلمان حمایت می کرد اکنون تیم بایدن نگاه انتقادی به بن سلمان دارد و برخی گزارش ها حاکی است که دادگاه فدرال آمریکا باید به دلیل قتل خاشقچی بن سلمان را تحت تعقیب قرار دهد زیرا خاشقچی تابعیت آمریکا را داشت.

وی در پایان گفت: عربستان به شدت از رفتار منفی تیم بایدن وحشت دارد و پادشاه عربستان تلاش می کند تا زمینه به قدرت رسیدن فرزندش را فراهم کند.