حمایت لفظی الکاظمی از پایگاه‌های آمریکا در عراق

« مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در جلسه هیأت وزیران این کشور به مسائل مختلفی به‌ویژه مسئله حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی در خاک عراق پرداخت.

بنا بر گزارش پایگاه خبری «ناس نیوز»، نخست‌وزیر عراق در بخشی از سخنان امروزش مدعی شد: «مأموریت رزمی نیروهای آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق به پایان رسیده است و نیروهای عراقی تمام پایگاه‌ها را تحویل گرفته‌اند. در حال حاضر، شماری از مستشاران در کنار نیروهای امنیتی فعالیت دارند».

برخی گروههای سیاسی عراق، تبدیل نام نیروهای رزمی به نیروهای مستشاری را فریب آمریکا برای باقی ماندن در عراق می‌دانند. 

حمایت لفظی الکاظمی از پایگاه‌های آمریکا در عراق

مصطفی الکاظمی همچنین به حملات راکتی اخیر به محل استقرار نظامیان آمریکایی در خاک عراق اشاره کرد و گفت: «اقدامات بیهوده‌ای رخ داده است. در روزهای اول سال جدید، چند راکت شلیک شد و برخی پایگاه‌های عراقی را هدف حمله قرار داد. مطمئنا این اقدامات باعث بی‌ثباتی و متزلزل شدن امنیت خواهد شد».

همزمان با آغاز سال جدید میلادی، حملات راکتی و پهپادی به محل استقرار نیروهای آمریکایی در خاک عراق از سرگرفته شده است.

در همین ارتباط، منابع آگاه امنیتی عراق، دوشنبه هفته گذشته (سوم ژانویه)، از حمله دو پهپاد به پایگاه نظامی آمریکایی «ویکتوری» در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر داده بودند.

روز گذشته نیز یک حمله پهپادی علیه پایگاه « عین الاسد » در استان الانبار واقع در غرب کشور عراق صورت گرفت.

 پارلمان عراق در سال ۹۸ و پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق مصوبه اخراج تمام نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرده است، اما کماکان آمریکا به حضور خود در عراق اصرار می‌ورزد.

 بغداد مدعی است که تنها حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق به مستشاران و مربیان محدود شده است، اما «کنت مک کنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی «سنتکام» اظهاراتی در رد اعلام دولت عراق بر زبان آورده است.

فرمانده سنتکام ماه آوریل گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها فاش کرد که نه‌تنها هیچ طرحی برای خروج از عراق در کار نیست بلکه: «بنا بر تمایل دولت عراق در بغداد، ایالات متحده تعداد نیروهایش در عراق را کاهش نخواهد داد و چه بسا تعداد را افزایش دهد».

در همین ارتباط، «محسن العکیلی» استاد حقوق بین‌الملل عمومی دانشگاه بغداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از کم‌کاری‌ دولت عراق در پیگیری پرونده ترور فرماندهان نصر انتقاد کرد.

العکیلی در این خصوص گفت، به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در دوره نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تشکیل کمیته‌های مشترک، با روی کار آمدن دولت «مصطفی الکاظمی» اقدامات در این خصوص محدود شده است.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بغداد در این ارتباط گفت: «پس از آنکه دولت استعفا کرد و آقای الکاظمی ریاست دولت جدید را برعهده گرفت، دولت در این پرونده کم‌کاری کرد و نه شکایت ارائه شده به شورای امنیت را پیگیری کرد و نه با کمیته‌هایی که پیشتر تشکیل شد، ارتباط برقرار کرد. به این معنی که این دولت عامدانه در پرونده ترور دو شهید کم کاری کرد و چه بسا این امر دلایلی سیاسی داشته باشد که به روابط دولت جدید با طرف آمریکایی و تلاش این دولت برای جلب رضایت آمریکا و عدم ایجاد اصطکاک یا تنش علیه آمریکا مربوط شود».