فراکسیون اکثریت را تشکیل دادیم

هیئت هماهنگی شیعیان عراق بیانیه‌ای را در خصوص حوادث اخیر پارلمان این کشور منتشر کرد. در بیانیه مذکور آمده است: ما فراکسیون اکثریت را تشکیل دادیم و اکنون در برابر اقدامات خشونت آمیز می‌ایستیم.

 

بر اساس این گزارش، هیئت هماهنگی شیعی عنوان کرده است: تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی طبق قانون اساسی انجام شد. برخی با رفتارهای قانون شکنانه به دنبال دور زدن قانون هستند که ما در برابر این تلاش‌ها خواهیم ایستاد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: طرف‌های سیاسیِ دخیل در حوادث اخیر پارلمان باید مسئولیت خود در قبال پیامدهای این حوادث را بپذیرند. بدون شک ما در برابر خشونت گرایی خواهیم ایستاد و اجازه ایجاد هرج و مرج را نخواهیم داد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که شب گذشته نمایندگان فراکسیون صدر پس از اعلام هیئت هماهنگی شیعی به عنوان فراکسیون اکثریت توسط المشهدانی، به او حمله کردند. مایندگان معترض، به المشهدانی حمله‌ور شده و با عصا به سر او کوبیدند.

بعد از تنش در پارلمان عراق و تعطیلی موقت پارلمان، جلسه پارلمان بار دیگر با ریاست «خالد الدراجی» رئیس سِنی علی البدل از سر گرفته شد و حلبوسی برای دومین بار به عنوان رئیس پارلمان عراق معرفی شد.

در شمارش آرا، محمد الحلبوسی ۲۰۰ رأی و محمود المشهدانی ۱۴ رأی آوردند و ۱۴ رأی نیز باطله اعلام شد. در ادامه جلسه پارلمان عراق و پس از انتخاب رئیس پارلمان، نوبت به انتخاب معاون اول او رسید. پس از پایان شمارش آرا، حاکم الزاملی نماینده جریان صدر با کسب بیشترین آرا به عنوان معاون اول الحلبوسی رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

برهم صالح رئیس جمهورعراق انتخاب محمد الحلبوسی را به عنوان رئیس پارلمان تبریک گفت. صالح در بیانیه‌ای اعلام کرد: صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مناسبت انتخاب شما برای دومین دوره به عنوان رئیس پارلمان تقدیم می‌کنم و آرزوی موفقیت شما در انجام وظایف وموفقیت پارلمان جدید را دارم.

فراکسیون اکثریت را تشکیل دادیم

در همین حال، خمیس الخنجر، رئیس ائتلاف «العزم» هم انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق برای دومین دوره را تبریک گفت. وی که از ائتلاف سنی‌ها و متحدان الحلبوسی به شمار می‌رود، اعلام کرد که انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان را تبریک می گویم و از همه کسانی که در کنار ما ایستادند، تشکر می‌کنم.