تاکید وزیرای خارجه روسیه و چین بر بازگشت قانون اساسی در قزاقستان

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه با «وانگ یی» همتای چینی خود در خصوص تحولات قزاقستان گفتگو و بر حمایت خود از تلاش‌ها برای برپایی رژیم قانون اساسی تأکید کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: لاوروف و «وانگ یی» امروز (دوشنبه) مکالمه‌ای تلفنی را به انجام رساندند؛ به طوری که در طی آن نتایج تحول روابط دو جانبه میان دو کشور را بررسی کرده و روند آمادگی‌ها برای سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به چین را در ماه فوریه مورد بررسی قرار دادند.

این بیانیه همچنین اعلام کرد لاوروف و وانگ یی توجهی ویژه را به اوضاع قزاقستان در این تماس تلفنی نشان دادند؛ به طوری که دو طرف از حمایت‌های قاطعانه خود از سران قزاقستان برای بازگشت رژیم قانون اساسی حمایت کردند.

تاکید وزیرای خارجه روسیه و چین بر بازگشت قانون اساسی در قزاقستان

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه روسیه و چین در ارزیابی اوضاع قزاقستان و نیز ابراز نگرانی در خصوص مداخله نیرو‌های خارجی از جمله مشارکت مزدوران خارجی در حمله به شهروندان و نیرو‌های امنیتی و نیز در دست گرفتن کنترل سازمان‌های دولتی اتفاق نظر داشتند.

گفتنی است وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) پس از شدت گرفتن اعتراضات در قزاقستان گفته بود که چین مایل است در راستای اجرای قانون و همکاری امنیتی به قزاقستان کمک کرده و با «مداخله نیرو‌های خارجی» مبارزه کند.

این سخنان در مکالمه تلفنی بین «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین و «مختار تیلو بردی» همتای قزاقستانی او مطرح شده بود.

وانگ به تیلوبردی گفته بود: «آشفتگی‌های اخیر در قزاقستان نشان می‌دهد که وضعیت آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های شدیدی روبرو است و این یک بار دیگر ثابت می‌کند که برخی از نیرو‌های خارجی خواهان صلح و آرامش در منطقه ما نیستند».