چرا دفتر ایران در سیا تعطیل شد؟

"دفتر ایران در سیا تعطیل شد" این خبر در حالی توسط آمریکایی ها منتشر شده که می توان به ابعاد مختلفی درباره تلاش آمریکا درباره ایران پرداخت.

آمریکا دفتر ایران در سازمان سیا را تعطیل کرده و از سوی دیگر دفتر ویژه ای برای چین در این سازمان جاسوسی تاسیس می کند این موضوع نشان می دهد در سالهای اخیر سازمان سیا از ایران ضربات سنگینی خورده اما مفهوم آن این نیست که تهدیدات آمریکا را باید علیه ایران پایان یافته بدانیم.

به نظر می رسد سازمان سیا و حاکمیت آمریکا به دنبال استفاده از ظرفیت های دیگر سازمان های جاسوسی دنیا به ویژه موساد برای اقدام علیه ایران استفاده خواهند کرد.

چرا دفتر ایران در سیا تعطیل شد؟

از سوی دیگر آمریکایی ها در سالهای اخیر در ماموریت های خود علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده اند و می خواهند با تغییر ساختار روش های خود را عوض کنند نه اینکه در دشمنی با ایران کوتاه آمده باشند.

مقامات سازمان سیا اعلام کرده اند که دفتر ایران در این سازمان جاسوسی به بخش دفاتر منطقه ای خاور میانه منتقل شده و «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا اعلام کرده که تغییرات اعمال شده در ساختار سازمانی سیا، بر اساس نیاز‌های آن و بازبینی مأموریت‌های این سازمان انجام می‌شود.

همچنین سازمان سیا دفتر کره شمالی را نیز به زیرمجموعه دفاتر شرق آسیا انتقال داده و یکی از مقامات بلندپایه این سازمان جاسوسی اعتراف کرده که تعطیل شدن دفاتر ایران و کره‌شمالی در این سازمان به معنای کاهش اهمیت آن‌ها برای سیا نیست.

به نظر می رسد شکست های پی در پی جاسوسان سازمان سیا در عملیات های خود از نیروهای امنیتی ایران این سازمان جاسوسی را به این نتیجه رسانده که خانه تکانی اساسی در ساختار خود انجام دهد.

سازمان سیا هنوز نتوانسته بفهمد که چندین لایه آنها دچار ضربه اساسی از سوی نهادهای امنیتی ایران شده اند و می خواهد با بازسازی خود جلوی افتضاحی که به بار آورده را بگیرد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز درباره تعطیلی دفتر ایران در سیا در گزارشی نوشت که سازمان جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA) دفتر مربوط به رسیدگی به امور ایران را تعطیل کرده است؛ دفتری که با سر و صدای زیادی با هدف ضربه زدن به ایران به ریاست آیت الله مایک در دوران مایک پمپئو ایجاد شد و اکنون پس از شکست در ماموریت‌های خود، پایان یافته است.

همچنین نیویورک‌تایمز در شهریور نیز گزارش داد که عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تشکیل شبکه مخبران در ایران در نتیجه «عملیات ضداطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران ناکام مانده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند پیام مکتوب ارسال‌شده از سوی یک افسر سیا که مسئولیت تشکیل شبکه‌های جاسوسی در ایران را به عهده داشت در سراسر بخش‌های مقر مرکزی این سازمان اطلاعاتی در لانگلی طنین‌انداز شد: شبکه مخبران آمریکا تا حد زیادی مغلوب عملیات‌ ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد تهران شده بود و تهران، مانع تلاش‌ها برای بازسازی این شبکه شده است.»

شکست اطلاعاتی جاسوسان سیا ضربه بسیار سختی بود که از نیروهای امنیتی ایران خوردند و این شکست آمریکا و خروج مفتضحانه آنها از افغانستان و دیگر شکست های منطقه ای نشان می دهد راهبرد آمریکایی ها در مقابل ایران شکسته و انتقام سخت ایران آغاز شده است.