آمریکا آماده امتیاز دادن به ایران است

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دو طرف تهران و واشنگتن عزم جدی دارند که به یک توافقی برسند، اما در حال چانه زنی هستند تا حداقل امتیاز را بدهند و حداکثر نفع را ببرند، اما به نظر می‌رسد که دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران بر خلاف دولت قبلی همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام نچیده است و تمام سیاست خارجی خود را متمرکز و معطوف بر توافق با غرب نکرده است، اما در مقابل آمریکا با توجه به موقعیتی که دارد و پایین آمدن محبوبیت بایدن در داخل کشورشان، واشنگتن به دنبال یک دستاورد است و روند فعلی برنامه اتمی ایران را به هیچ عنوان نمی‌تواند بپذیرد.

هشتمین دور از گفت‌وگو‌های رفع تحریم عصر روز هشتم دی‌ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و درباره نحوه ادامه گفت‌وگو‌ها نیز بحث و تبادل نظر شد.

به گفته تقوی نیا، آمریکا مجبور است که در مقابل ایران کوتاه بیاید و برنامه جنگ با ایران هم قابل انجام برای این کشور نیست و جامعه و اقتصاد این کشور تحمل چنین وضعیتی را ندارد، تحریم‌های حداکثری در قبال ایران هم به اهداف خود نرسیده است و اقدامات مخرب امنیتی رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا هم نتوانسته مانع از توسعه برنامه هسته ای ایران و کاهش شتاب آن شود در نتیجه آن‌ها درصدد هستند به هر شکل ممکن ایران را راضی کنند که به برجام برگردد.

اخیرا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، در توئیتی نوشت: از صمیم قلب آرزومندم که تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین و همچنین تمامی طرفداران توافق هسته‌ای در سرتاسر جهان شاهد احیای کامل این توافق در ابتدای سال جدید باشند. این توافق رفع تحریم‌ها، کاهش تنش‌ها در منطقه و تقویت عدم اشاعه هسته‌ای را به دنبال خواهد داشت. ما در دو حیطه شاهد برخی پیشرفت‌ها بوده ایم؛ یکی در مذاکرات و دیگر در ارزیابی‌های عمومی شرایط پیرامون مذاکرات وین. هم‌اکنون این ارزیابی‌ها برای اولین بار از ماه ژوئن شامل عناصر مثبت هستند. این بدان معناست که مذاکره‌کنندگان واقعا پیشروی داشته‌اند.

آمریکا آماده امتیاز دادن به ایران است

کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: برای ایران اهمیتی ندارد که مذاکرات نتیجه بخش شود یا خیر، بلکه برای ما مهم این است که لغو تحریم‌ها تحت هر عنوانی انجام شود، اما اگر برجام به نتیجه نرسد برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش فعال می‌شود و همکاری با آژانس به شدت محدود‌تر می‌شود و ایران همزمان برنامه موشکی و فضایی خود را توسعه می‌دهد و غنی سازی ۶۰ درصد خود را شتاب بیشتری خواهد داد و زنجیره سانتریفیوژ بیشتری را فعال می‌کند.

به گفته تقوی نیا آمریکا آمادگی امتیاز دادن به ایران را دارد و مقاومت کشورمان در حال نتیجه دادن است و آمریکا در حال کوتاه آمدن است.

کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است اگر مذاکرات برجام شکست بخورد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و نه جنگی رخ می‌دهد و نه تحریم‌های بیشتری اعمال می‌شود، غرب همه تحریم‌های ممکن را اعمال کرده و هیچ برگ برنده‌ای ندارد.