مسئولیت پذیری غرب شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات است

 اظهارات مقامات کشورهای عضو برجام در مورد مذاکرات رفع تحریمها حاکی از کاهش اختلافات میان طرف‌ها و دستیابی به پیشرفت است. با وجود کارشکنی‌های غرب و استفاده از تاکتیک‌هایی چون ضرب الاجل های ساختگی برای پایان مهلت مذاکرات، تیره نشان دادن فضای گفتگوها و فشار صهیونیست‌ها به تروئیکای اروپایی برای تخریب مذاکرات، ایران در برابر خواسته های به حق خود کوتاه نیامده است.

البته هنوز تا رسیدن به نقطه پایانی فاصله وجود دارد و برخی از مهم‌ترین مسائل روی میز مذاکره باقی مانده‌است، مسائل مهمی که با توجه به حسیاست آنها احتمال آغاز دور جدیدی از فضاسازی های تبلیغاتی را تقویت می کند. کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید بپذیرند که دلیل مذاکرات کنونی و ایجاد بحران در مورد برجام خروج یکجانبه ایالات متحده بود. طبیعتا آمریکا باید این مسئولیت را بپذیرد و اقداماتی در راستای برچیدن تحریم های غیرقانونی و بازگشت به برجام انجام دهد. تاکید بسیاری از دیپلمات ها بر غیرقانونی بودن تحریم ها از این جهت است که تحریم ها قبلا توسط شورای امنیت سازمان ملل برداشته شده بود.

قطعا لازمه ادامه مذاکرات در مسیری که به توافقی خوب منتهی شود انعطاف پذیری طرف غربی و دوری از فضا سازی های گذشته است. مقایسه سخنان کنونی مقامات غربی در روند مذاکرات با مواضع اولیه آنها در روزهای شروع گفت‌وگوها نشان می دهد که غرب در بزنگاه های مختلف از تاکتیک های متفاوتی استفاده می کند.

تغییر موضع فرانسه در مراحل مختلف مذاکرات نشان دهنده این تغییرات تاکتیکی است، پاریس در چند دور اخیر گفت‌وگوها عملا به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی ظاهر شده بود و به همین دلیل به پلیس بد مذاکرات شهرت یافت. پس از مذاکرات روز ۸ آذر رئیس‌جمهور فرانسه تنها مقامی بود که مدعی شد به دلیل عدم پیشرفت در مذاکرات، ممکن است در آینده کوتاه مذاکرات به بن بست برسد و پایان یابد.

اما در تغییری ناگهانی ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه از حرکت رو به جلو در گفتگوها سخن گفت و در مصاحبه با یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های خبری رادیو و تلویزیون این کشور تاکید کرد: در روزهای گذشته در چند مورد پیشرفت داشته‌ایم. در یک مسیر نسبتا مثبت حرکت می‌کنیم اما زمان کوتاهی در پیش رو داریم. من همچنان معتقدم که می‌توانیم به توافق برسیم.

سخنان اخیر وزیر امور خارجه فرانسه و تغییر لحن او نشان می دهد که مذاکره کنندگان کشورمان بر خلاف غرب در روایت خود از مذاکرات صادقانه سخن گفته اند.

اما در این میان، رژیم صهیونیستی که به پاریس امید زیادی بسته است، بلافاصله به مواضع وزیر امور خارجه فرانسه نشان داد. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس روز شنبه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفتگو کرد. به گزارش رسانه صهیونیستی تایمز آف اسرائیل، لاپید در گفتگویی طولانی با مکرون خواستار اعمال فشار از سوی فرانسه بر ایران شد.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران غربی اقدامات رژیم صهیونیستی پیشاپیش شکست خورده است. جیک والیس سیمونز، از سردبیران نشریه جویش کرونیکل، در یادداشتی با استناد به اظهارات منابع دیپلماتیک در طرف‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای، نوشت که تلاش‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران شکست خورده است و مذاکرات وین در حالی دنبال می‌شود که رژیم صهیونیستی به دلیل همدردی کم‌تر آمریکا، برای لابی کردن به اروپا نزدیک شده است. سیمونز در ادامه افزود که با تقویت موقعیت ایران در مذاکرات روحیه دیپلمات‌های غربی متزلزل شده است.

مسئولیت پذیری غرب شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات است

در واقع کشورهای غربی از ابتدا اگرچه برجام را به عنوان توافقی که نشان دهنده سیاست های چندجانبه گرایی است، معرفی می کردند، اما در عمل به دنبال اهداف و منافع یکجانبه خود بودند که به معنای مطالبات بیشتر و امتیازات کمتر بود. اما توافق خوبی که مقامات ایرانی از آن سخن گفته اند را می توان به حصول اطمینان از تغییر رفتار طرف‌های مقابل و ملزم کردن آنها به اجرای تعهداتشان تعبیر کرد.

همانگونه که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر یکشنبه در گفت وگو با برنامه «کنکاش» شبکه جهانی جام جام، گفت: وظیفه ما در بخش اول، کمک به ارزآوری و تقویت دیپلماسی اقتصادی است. بخش دیگری از وظیفه ما هنر دیپلماسی در میز مذاکره است که وظیفه ذاتی وزارت خارجه می‌باشد. با منطقی متین و قوی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و راهکارهای قابل توجهی را در مذاکرات به طرف مقابل ارائه داده ایم. دولت آقای رییسی عمل گرا است، لذا در مذاکرات مصمم هستیم با رفتارای عملگرایانه مبتنی بر منافع ملی که رویکرد دولت سیزدهم است؛ بتوانیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم.

وزیر امور خارجه افزود: پیشنهادات ما شفاف و واضح روی میز مذاکره است. طرف‌های مقابل ما به ویژه غربی‌ها باید حسن نیت نشان دهند. در سفر به نیویورک، برخی از افراد نزدیک به رییس جمهوری ایالات متحده دنبال مذاکره در نیویورک بودند، من گفتم شما نشانه و رفتاری که در عمل نشان دهد که رفتارتان در قبال ایران تغییر کرده را از خودتان بروز دهید. اگر صداقت در گفتگو دارید، پول‌های توقیف شده ما در خارج از کشور را (۱۰ میلیارد دلارش را) به نشانه حسن نیت ما برای برگشت به برجام آزاد کنید.

حسن نیت و ابتکارات دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان باعث شده که گفتگوها در مسیر درست برای حصول توافقی خوب قرار گیرد، اگر طرف مقابل حسن نیت و اراده جدی داشته و ناقضین برجام خصوصا آمریکا به تعهدات خود بازگردند، توافق دور از دسترس نیست. ایران نه به دنبال فرسایشی شدن مذاکرات است و نه تحت تاثیر بازی ضرب الاجل های ساختگی حاضر به دادن امتیاز است، بلکه در راستای استیفای حقوق مردم ایران و منافع ملی گام برمی دارد. موفقیت در رفع واقعی و موثر تحریم‌ها و متبلور شدن آثار آن برای ملت ایران است و در نهایت توافق خوب، توافقی است که همه طرف‌ها از آن رضایت داشته باشند.