رسانه چینی: روابط چین و ایران وارد مرحله جدیدی شده است

 در جلسه مشترک میان «حسین امیرعبداللهیان » وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی اش «وانگ یی» دو طرف از اجرای برنامه همکاری مشترک میان دو کشور خبر دادند. 

این گزارش با اشاره به اینکه در ماه مارس سال گذشته سند همکاری ۲۵ ساله   میان دو کشور با هدف گسترش همکاری های مشترک امضا شده بود، می افزاید: روابط چین و ایران که در مرحله راهبردی قرار داشت، به تازگی نیز با توجه به نقش‌های ویژه دو کشور در فضای بین المللی کنونی و در سیاست خارجی، با امضای یک سند همکاری ۲۵ ساله وارد مرحله جدیدی شده است.

سند جامع همکاری های ایران و چین بعد از مدت ها تلاش و رایزنی های دیپلماتیک دو کشور در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۰ به امضا رسید.

براساس این گزارش،سند همکاری های جامع ایران و چین، ضمن اینکه بیانگر ارتقای روابط دو کشور بر اساس نیاز و یک ضرورت در برابر تحریم های آمریکا علیه تهران و پکن است، پیامدهای مثبت منطقه ای زیادی هم برای دو کشور دارد.

این سند که چارچوب همکاری های دو کشور را تعیین می کند از دیدگاه رقابت ژئوپلتیک با واکنش رسانه های غربی مواجه شد که مدعی بودند ایران و چین با امضای این قرارداد به دنبال تغییر بازی در سطح بین الملل در میان تحریم های آمریکا علیه تهران هستند.

به گزارش رسانه چینی، برپایه بیانیه منتشر شده در این جلسه وزیران خارجه هر دو کشور توافق کردند تا همکاری های مشترک در زمینه انرژی، زیرساخت ها، گنجایش تولید، علم و تکنولوژی و امور پزشکی و بهداشتی را آغاز کنند.این برنامه همکاری مشترک درازمدت، همچنین در زمینه های کشاورزی، ماهیگیری، امنیت سایبری و بازار واسطه به اندازه تبادلات فرهنگی مردمی در آموزش، سینما و ورزش نیز گسترده خواهد بود. 

برپایه این گزارش و به گفته وزیرامور خارجه  چین، پکن به فراهم کردن واکسن برای ایران ادامه خواهد داد و آمادگی لازم برای گسترش همکاری در تمامی زمینه ها برای هرچه بیشتر کردن شراکت جامع راهبردی با ایران را در سطحی جدید خواهد داشت.

این گزارش می افزاید: «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران نیز در این جلسه با تاکید بر حمایت قاطع ایران در حفاظت از منافع اصلی و سیاست های حمایتی از چین، اعلام کرده است که تهران به شکلی فعالانه در ساخت و ساز مشترک پروژه راه و جاده چین همکاری خواهد کرد و متعهد به پیشبرد همکاری دو کشور خواهد بود تا از تجربه های توسعه ای و تکنولوژی پیشرفته این کشور استفاده کرده و به شریکی مورد اعتماد برای همکاری های مشترک تبدیل شود. 

براساس اعلام رسانه چینی، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای چینی خود  از میزبانی چین در بازی های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲  حمایت کرده است.

رسانه چینی: روابط چین و ایران وارد مرحله جدیدی شده است

این گزارش می افزاید: وزرای امور خارجه ایران و چین در دیدار روز گذشته خود درباره  موضوع هسته ای ایران نیز به گفت و گو پرداختند. «وانگ یی» در سخنان خود درباره این موضوع با اشاره به اینکه خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته ای برجام، موجب به وجود آمدن شرایط دشوار کنونی شده است گفت که آمریکا باید مسئولیت اصلی را بپذیرد و اشتباهاتش را به زودی اصلاح و جبران کند. 

وزیر امورخارجه چین در ادامه تاکید کرده است که چین از آغاز دوباره مذاکرات برای اجرای برنامه اقدام مشترک استقبال و آنرا حمایت می کند و به همکاری سازنده با ایران در این مذاکرات  ادامه خواهد داد. وی همچنین تمامی طرفین را به تلاش برای پیشرفت سیاسی و دیپلماتیک در روند مذاکرات ترغیب کرد. 

در پایان این گزارش آمده است: ایران و چین در این دیدار همچنین درباره مسائل خاورمیانه و افغانستان نیز به تبادل نظر پرداختند. بدین ترتیب که چین پیشنهاد داد تا  گفت و گوی چندجانبه در منطقه خلیج فارس برای مباحثه بر سر نگرانی های امنیتی کشورهای منطقه در دستور کار قرار گیرد که می تواند به بهبود روابط میان طرفین بینجامد. 

وزیر امورخارجه چین همچنین با اشاره به بحران یمن بر راه حل سیاسی برای این مسئله و بهبود وضعیت صلح  و ثبات منطقه ای تاکید کرد. در مقابل طرف ایرانی نیز ابراز امیدواری کرد که مسئله یمن با راهکارهای سیاسی حل و فصل شود.