تأکید خاجی بر تلاش سازمان ملل برای رفع تحریم‌ها علیه سوریه

« گیر پدرسون » نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که به تهران سفر کرده، امروز (شنبه) با « علی اصغر خاجی » مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

در این دیدار، در خصوص آخرین تحولات بحران سوریه، گفت‌وگوهای کمیته قانون اساسی، مقابله با تحریم‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم این کشور، بحث و تبادل نظر شد.

* تشدید فعالیت سازمان ملل برای رفع تحریم‌ها علیه مردم سوریه

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو اظهار داشت: ایران از تلاش‌های سازمان ملل در جهت تحکیم حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، تشویق گفت‌وگوهای سوری - سوری و ایجاد صلح و ثبات در این کشور، همواره حمایت کرده و خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: دولت و مردم سوریه بیش از ۱۰ سال است که در مقابل داعش و سایر گروه‌های تروریستی، ایستادگی کردند و الان به ثبات نسبی رسیده و روابط آن کشور با کشورهای منطقه در حال افزایش بوده و لازم است سازمان ملل متحد و سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به این شرایط دولت و ملت سوریه، توجه کرده و برای رفع تحریم‌ها، کمک رسانی به مردم، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور، تلاش جاری را تشدید‌ کنند.

تأکید خاجی بر تلاش سازمان ملل برای رفع تحریم‌ها علیه سوریه

پدرسون که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده از تلاش‌های کشورمان در همکاری با سازمان ملل و همچنین در قالب روند آستانه با هدف تقویت حل و فصل سیاسی بحران سوریه و حمایت از گفت‌وگوهای ملی سوری، قدردانی کرده و بر استمرار این همکاری‌ها تأکید کرد. 

دو طرف در پایان این نشست نسبت به  تقویت رایزنی‌های مشترک در آینده تأکید کردند.

گفتنی است براساس توافقات صورت گرفته قرار است نشست سران روند آستانه درباره سوریه در ابتدای سال جدید میلادی در تهران برگزار شود.

«گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ششم آذر ماه نیز با علی اصغر خاجی تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات سوریه از جمله روند سیاسی حل و فصل بحران، کمیته قانون اساسی و توسعه کمک‌های بشردوستانه بحث و تبادل نظر شد.

طرفین در این گفت‌وگو ضمن حمایت از تداوم روند سیاسی سوریه، بر ادامه گفت‌وگوها در چارچوب کمیته قانون اساسی تأکید کردند.

پدرسون مهر ماه سال جاری نیز در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص وضعیت سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

گفتنی است هفدهمین نشست روند آستانه در نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار و حاضران در این نشست بر توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه تأکید کرده و تصمیم گرفتند هجدمین نشست را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در نورسلطان برگزار کنند.

حاضران در هفدهمین نشست روند آستانه به برگزاری دور ششم کمیسیون نگارش کمیته قانون اساسی سوریه که در تاریخ ۱۸-۲۲ اکتبر در ژنو برگزار شد اشاره کردند و خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر دور هفتم با رویکردی سازنده توسط طرف های سوری شدند. در این خصوص، بر عزم خود مبنی بر حمایت از کار کمیته از طریق تعامل مستمر با طرف های سوری کمیته قانون اساسی و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، گیر پدرسون به عنوان تسهیل گر جهت اطمینان از عملکرد پایدار و موثر آن تأکید کردند.