اثرات آلودگی آب بر سلامت موجودات

گروه اجتماعی – آلودگی آب های آشامیدنی می تواند اثرات مختلفی بر سلامت انسان بگذارد و تاثیرات این مساله در دراز مدت به شکل بیماری های جدی و مقاوم در برابر درمان بروز کند.

به گزارش افکارخبر، در صورت مصرف آب آلوده ممکن است در همان لحظه آسیبی به سلامت شما وارد نشود اما حتم بدانید در طولانی مدت شاهد ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها خواهید بود.

 

*تشدید بیماری ها در گروه های حساس

برای نمونه کودکان و سالمندان و افراد دچار نقص دستگاه ایمنی به علت ایدز یا سرطان به باکتری‌‌های منتقل ‌شونده از آب حساس‌ترند. کودهای شیمیایی نیز ممکن است مشکل نیترات را تشدید کنند. نیترات زیاد برای نوزادان خطرناک است و ممکن است باعث ایجاد «سندروم نوزاد کبود» شود که ناشی از اختلال انتقال اکسیژن در خون است.

 

* زردی

در صورت نوشیدن آب آلوده امکان ابتلا به بیماری زردی وجود دارد از جمله علایم این بیماری می توان به زرد شدن پوست بدن، صورت، چشم ها و ناخن ها اشاره کرد.

در صورت ابتلا به این بیماری فرد دچار کاهش اشتها شده و داریا سردرد و ضعف شدی جسمانی خواهد بود.

 

*انواع بیماری ها پوستی

استفاده از چنین اب هایی می تواند منجربه بیماری هایی پوستی مانند خارشریال تورم پوست، تبخال و ... شود.

 

* اسهال خونی

نوشیدن آب آلوده باعث اسهال خونی می شود و در صورت ابتلا به این بیماری فرد دچار دل درد شدید شده و با از دست دادن آب بدن از طریق اسهال، بدن فرد دچار کم آبی میشود.

 

*حصبه

در صورت مصرف آب های آلوده و ناسالم امکانابتلای افراد به بیماری حصبه نیز وجود دارد. حصبه یا تب تیفوئید، یک بیماری عفونی است و در اثر میکروارگانیسمی به ‌نام سالمونلا ایجاد می ‌شود که معمولا از طریق خوراکی وارد بدن می ‌شود (دهانی- مدفوعی) و چنانچه مدفوع بیمار توسط فرد دیگری به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق آب وغذای آماده خورده شده باشد، معمولا این حالت پیش می ‌آید.

افرادی که از آب‌های نامطمئن و غیر بهداشتی استفاده می‌ کنند، اگر این آب‌ها با فاضلاب مخلوط شده باشد، باعث ابتلای آنها به حصبه خواهد شد.

مبتلایان به این بیماری معمولا بریا چند روز دچار تب بالا هستند.

 

*بیماری های چشم

در صورت نوشیدن آب آلوده یا شستن بدن با آن، مشکلات چشمی ظاهر می شوند مانند قرمزی چشم ها، ورم چشم ها و ورم ملتحمه چشم.

 

*گلو درد

با نوشیدن آب آلوده ممکن است فرد دچار تورم بافت اطراف گلو شود که این تورم به تدریج بزرگ شده و ممکن است به شکل غده در بدن فرد ظاهر شود.

* فلزات سنگین ناشی از فراورده های صنعتی، در نزدیکی رودخانه و دریاچه جمع می شوند. این فلزات موجب مسموم شدن ماهی ها و میگوها می شوند و انسان ها این حیوانات مسموم را مصرف می کنند. فلزات سنگین می توانند کاهش رشد، نقص در تولد و سرطان را بوجود آورند.

*زباله های صنعتی می توانند باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن، عدم باروری و مسمومیت حاد شوند.

*آلاینده های میکروبی ناشی از فاضلاب می تواند موجب بیماری های عفونی از قبیل وبا و مرگ نوزادان شود.

*مواد آلی و مغذی باعث افزایش جلبک، کمبود اکسیژن و خفگی ماهی ها و دیگر موجودات زنده دریایی می شود.

*ذرات سولفات ناشی از باران اسیدی می تواند باعث مرگ موجودات زنده آبزی شود.

*ذرات معلق در آب، باعث کاهش کیفیت آب آشامیدنی برای انسان و کیفیت آب برای زندگی دریایی می شود. کاهش مقدار نفوذ نور خورشید به آب، کاهش رشد گیاهان و میکروارگانیسم ها را موجب می شود

*مصرف آب آلوده باعث بروز اسهال و عفونت معده می شود.

*آب های آلوده بستر مناسبی برای رشد پشه ها و دیگر حیوانات هستند و اگر پشه آلوده شما را نیش بزند می تواند موجب بیماری هایی نظیر مالاریا و تب دانگ شود.