ثبت نام یک صد جوان برای همسریابی

متداول ترین روش جهت انتخاب همسر در فرهنگ ملی و دینی ما معرفی افراد به همدیگر توسط فامیل و آشنایان بود. بزرگان خانواده به واسطه ی شناختی که نسبت به عقاید، خواسته ها و روحیات فرزندان خود داشتند، می توانستند در گزینش نفرات مقابل دقت بیشتری به خرج دهند و به دور از تعلقات احساسی خاص تصمیم مناسبی اتخاذ نمایند. این روش که ساده، سریع و مطمئن ترین روش جهت آشنایی و ازدواج به شمار می رفت در جامعه ی امروز کاربرد کمتری دارد.

با توجه به تغییر سبک زندگی و تغییر ذائقه ی جوانان در انتخاب همسر و عدم پیروی مطلق از تصمیمات والدین خود مراکز همسریابی می تواند نقش موثر و کاربردی تری را ایفا نماید.  به شرطی که باید فرهنگ سازی صحیح و درستی نسبت به این کار انجام شود. معاونت امور جوانان بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی امور جوانان و سند ساماندهی ازدواج بصورت آزمایشی طرح همسان گزینی را با مشارکت مراکزمشاوره ازدواج وخانواده اجرا می کند.

حسین دهقانی، سرپرست گروه ساماندهی امور جوانان و ازدواج اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص فعالیت های همسریابی اظهار کرد: اواسط سال قبل اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی فعالیت های همسریابی خو را بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی امور جوانان استان به صورت آزمایشی برای جوانان آغاز کرده و اکنون صد نفر جوان مجرد متقاضی شدند و ثبت نام کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: این طرح به دلیل عدم تطابقت با فرهنگی بومی ما به صورت محدود در حال اجراست، ولی اگر چنانچه مرکز مشاوره ازدواج مورد اعتماد در محیط های دانشگاه یا غیر آن یافت شد و از طرف دیگر امکان همسریابی بواسطه راه اول یعنی وساطت خانواده به هر دلیلی امکان پذیر نیست می توان به کمک اطلاعاتی که چنین مراکزی در اختیار دارند اقدام به گزینش نمود.

سرپرست گروه ساماندهی امور جوانان و ازدواج  ادامه داد: این مراکز مشاوره دارای کارشناسان دلسوز، با تجربه و مورد اعتماد با سابقه مطمئن هستند و که مشخصات داوطلبان ازدواج را جمع آوری کرده و با تطبیق خصوصیات داوطلبین نفراتی را که نقاط مشترک بیشتری دارند به همدیگر معرفی نموده و در مسیر ازدواج قرار می دهند.

دهقانی اعلام کرد: در ابتدا افراد مشخصات فردی خود را در فرم های تهیه شده می نویسند و پرونده این افراد تشکیل می شود، سپس پرونده این افراد به مراکز مشاوره و ازدواج ارجاع داده می شود و مشاوران ازدواج برای شناختن هویت اشخاص، تست های روانشناسی و شخصیتی از این افراد میگیرند تا مشخص شود که آیا شخص از سلامت روانی برخوردار است یا نه.

 

وی بیان کرد: سپس فرد معیارهای خود را برای ازدواج و انتخاب زوج که در فرم اولیه درج کرده بود و بعد از بررسی های فراوان، شخص مورد نظر که متناسب با اعتقادات و روان و اخلاق فرد معرفی می شود.

سرپرست گروه ساماندهی امور جوانان و ازدواج اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بعد از اطمینان خاطر از سلامت روانی شخص، فرد مورد نظر برای ازدواج متقاضی معرفی می شود و بقیه مراحل از طریق خانواده های طرفین پیگیری می شود.

 

وی افزود: وقتی شخصی برای همسریابی مراجعه می کند نخست بررسی می کنیم که وی دارای سابقه کیفری نباشد، در این نوع همسریابی طرفین با شناخت کامل از یکدیگر ازدواج می کنند و شناخت افراد طبق اصول روانشناسی است، البته شناخت خانواده هم بر عهده فرد است.

 

دهقانی در خصوص مشاوره های ازدواج گفت: برای کسانی که جهت همسریابی به این اداره مراجعه می کنند، جلسات مشاوره ای با 50 الی 60 درصد تخفیف برگزار می شود.

 

گفتنی است مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 32816444 تماس حاصل فرمایند و یا به آدرس این اداره در تبریز، چهارراه ابوریحان، نبش میدان منظریه، اداره کل ورزش و جوانان استان مراجعه کنند.