جلوگیری از فاجعه بزرگ آتش سوزی در روستای مایان تبریز

در این عملیات ، آتش سوزی تعدادی لاستیک فرسوده در تعاونی گندم کاران این روستا که در مجاورت یک تانکر 6 هزار لیتری گازوئیل قرار گرفته بود، در حالی مهار شد که هر لحظه امکان سرایت آتش به علوفه های موجود در اطراف تانکر وجود داشت.

وی با اعلام اینکه خبر آتش سوزی در ساعت 11 و 41 دقیقه به سامانه 125 گزارش و گروه اطفای حریق ایستگاه 13 به محل اعزام شد، افزود: در سایه حضور به موقع گروه عملیاتی در محل، حریق در همان دقایق ابتدایی مهار و مانع از بروز یک آتش سوزی بزرگ شد.

بر اساس این گزارش ، پیشینه فعالیت آتش نشانی تبریز را باید حداقل در 90 سال قبل جستجو کرد، هرچند که اسنادی دردست است که وجود تجهیزات آتش نشانی را به سال ها قبل تر از آن دلالت داده است.

برخی ورود پمپ های دستی دوطرفه به تبریز را که 150 سال پیش توسط قوای روسیه تزاری صورت گرفته است، مبداء تاسیس و راه اندازی تشکیلات اطفائیه درایران عنوان کرده اند اما " برج یانقین" که نماد برج آتش نشانی های کشور است، 90 سال پیش در محوطه اداره اطفائیه قدیم وسازمان آتش نشانی فعلی بنا شده و نقش دیده بانی و خبرگیری را ایفا کرده است.

آتش نشانی تبریز تا سال 1371 شمسی به صورت اداره ای غیرمستقل زیر نظر بلدیه و شهرداری تبریـــز خدمت کرده و از این سال به بعد اساسنامه تشکیل سازمان به تصویب وزارت کشور رسیده است.