تبِ "تب برفکی" داغ تر می شود

تبِ "تب برفکی" این روزها داغ تر می شود و سکوت سردِ مسوولین و دولتمردان سردتر!

 

چند هفته ای می شود که اخبار مربوط به شیوع این بیماری در برخی نقاط کشور و به خصوص در استان های شمالغرب به گوش می رسد، اتفاقی تلخ که در گیر و دار برگزاری انتخابات به فراموشی سپرده شد و همه این ها موجب شد تا اکنون بر اساس گزارشات مستند از کانون های بیماری با بحران "طاعون حیوانی" مواجه باشیم، هر چند مسوولین امر در این باره وضعیت را بحرانی توصیف نمی کنند و معتقدند بیماری رفته رفته و با واکسیناسیون دام ها تحت کنترل خواهد ماند.

 

دو علت اصلی شیوع بیماری تب برفکی در آذربایجان شرقی/ بیماری تا سه هفته کنترل می شود/ مسوولین ارشد استان از نبود واکسن مطلع بودند

 

امیرحسین بهداد در گفتگو با خبرنگار ائل با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در برخی شهرستان های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بیماری تب فرکی، یکی از بیماری های بومی کشور است و بعد از شناسایی کانون های بیماری در کل کشور، هر سال شاهد یکسری تلفات می شویم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اوایل سال 94 به خاطر توقف خط تولید موسسه واکسن سازی رازی، که نامه این توقف شهریور ماه به دست ما رسید، واکسنی به خاطر آنچکه مسائل فنی عنوان می کردند، تولید نشد و این موضوع باعث شد که میزان واکسیناسیون در کشور کاهش یابد، از سوی دیگر سویه بیماری و چهره ویروس عامل بیماری تب برفکی عوض شد و سویه جدیدی به نام سویه  O 2016 وارد شد که این موضوع نیز باعث شد در برخی کانون ها شاهد تلفات باشیم.

 

مدیر کل دامزشکی استان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عده ای در مورد اهمال کاری مسوولین سازمان می گویند، گفت: واقعیت قضیه این است که واکسنی نبود تا پیشگیری انجام گیرد، چون تهیه واکسن و تولید آن برای سویه جدید زمان بر است و باید واکسن باشد تا تزریق صورت گیرد.
مردم نگران مصرف گوشت دام بیمار با ذبح شرعی نباشند/ تب برفکی مشترک بین انسان و دام نیست

 

وی خاطرنشان کرد:  موضوع نبود واکسن در وقت و زمان مناسب به اطلاع مقامات ارشد استان رسید و هم اکنون نیز سئله خیلی حاد نیست و خوشبختانه این بیماری نیز بیماری مشترک بین انسان و دام نمی باشد و به همین دلیل مردم و دامداران نبایستی نسبت به مصرف گوشت دام های بیمار نگران باشند.

 

بهداد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تولید واکسن بیماری تب برفکی در داخل کشور خبر داده و اظهار کرد: هماهنگی هایی که توسط سازمان دامپزشکی کل کشور صورت گرفته، مقداری واکسن بیماری از کشورهای خارجی و توسط بخش خصوصی اتحادیه دامدادران به کشور خواهد شد و آنطور که به اطلاع ما رسیده است، از 25 اردیبهشت ماه این واکسن ها وارد کشور خواهد شد.

 

وی اعلام کرد: تقریبا ده روز است که واکسن های تحویل داده شده به استان حتی در روزهای تعطیل هم توسط اکیپ های واکسیناسیون به دام ها تزریق می شوند.

 

وی تاکید کرد: مشکل شیوع بیماری به خاطر تغییر سویه بیماری و توقف در خط تولید موسسه واکسن سازی اتفاق افتاد، ولی دامداران و مردیم به خاطر استفاده از گوشت قرمز هیچ نگرانی نداشته باشند چون هیچ مشکل بهداشتی وجود ندارد.

 

وی از ورود دوباره واکسن به استان در اواسط هفته جاری نیز خبر داده و ابراز کرد: مشکل شیوع بیماری تب بفرکی مشکل ملی است و استانی نیست و هم اکنون نیز وضعیت استان ما در مقایسه با سایر استان ها بهتر است.

 

بهداد در ادامه سخنان خود از دامداران درخواست کرد تا همکاری لازم را با اکیپ های دامپزشکی داشته و و توصیه های بهداشتی این سازمان و سازمان جهاد کشاورزی را جدی بگیرند.

 

وی انتقاد کرد: اگر دامداران آن موقعی که واکسن به صورت بهادارا و هر کدام 3000 تومان بود وارد کشور شد و با عدم استقبال دامداران مواجه شد، اگر این حیوانات را واکسیناسیون می کردند این مشکل پیش نمی آمد.

 

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه فرایند کنترل بیماری روبه بهبود است، اظهار کرد: اگر واکسیناسیون به سرعت انجام گیرد، احتمال می دهم، بیماری طی دو تا سه هفته کنترل شود.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه در این مقطع زمانی، خرید و فروش دام به هیچ وجه به نفع دامدار نیست، گفت: اگر دامداری می بیند که یک فرد دام های خود را به قیمت پایین می فروشد به هیچ عنوان نسبت به خریداری دام های ارزان قیمت مبادرت نکند، چون گاهی دیده می شود یک گله سالم با ورود یک راس دام بیمار، کلاً بیمار می شود. 

 

وضعیت تب برفکی در استان بحرانی نیست

 

خلیل ساعی در گفتگو با خبرنگار ائل با اشاره به ورود مدیریت بحران استانداری آذربایان شرقی به موضوع شیوع بیماری تب برفکی در استان، اظهار کرد: در روزهای گذشته نسبت به این موضوع جلساتی برگزار کرده ایم و روز جمعه نیز تصمیمات کلی برای اقدامات پیشگیرانه با این بیماری گرفته شد.

 

وی با اشاره به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه کنترل بیماری، گفت: اگر واکسیناسیون دام ها به موقع صورت گیرد و میادین دام نیز ساماندهی شده و از خرید و فروش و جابجایی احشام بیماری جلوگیری شود، بیماری به سرعت تحت کنترل درخواهد آمد.

 

مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: وضعیت بیماری بحرانی نیست و بیماری تحت کنترل می باشد.

 

سویه های جدید بیماری از کشورهای ترکیه و عربستان وارد کشور شده است/ تلف شدن 13 هزار بره و بزغاله بر اثر تب برفکی در سال 94

 

قاسم رضائیان در گفتگو با خبرنگار ائل در رابطه با وضعیت بیماری تب برفکی در برخی استان های کشور به خصوص استان های آذربایجان غربی و شرقی، گفت: این بیماری یک بیماری بومی در کشور می باشد که هر ساله در برخی کانون های بیماری شایع شده و موجب تلف شدن تعدادی از احشام می شود.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام نمی باشد، بنابراین استفاده از گوشت ذبح شده دام های بیمار به هیچ وجه مشکل بهداشتی و مصرفی برای مردم نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت درگیر دام به تب‌برفکی در استان‌های جنوبی و غربی کشور مشاهده شده است، تاکید کرد: کوچ عشایر از عوامل کمک کننده در افزایش تلفات این بیماری در استان‌های مذکور بوده است.

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به دلایل شیوع مجدد این بیماری بعد از سال 89 که در آن زمان منجر به تلف شدن بیش از 40 هزار راس دام شده بود، اشاره کرد و افزود: محدودیت در تأمین واکسن تب برفکی در سال گذشته و همچنین ورود سویه‌های جدید این بیماری (از جمله کشورهای ترکیه و عربستان به کشور) از مهمترین عوامل تأثیرگذار در شیوع مجدد بیماری در جمعیت دامی کشور بوده است.

 

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون سراسری دام‌های کشور علیه بیماری تب برفکی از 22 اردیبهشت ماه، اظهار امیدواری کرد، با همکاری دامداران به نتایج خوبی در کنترل بیماری دست یابیم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که واکسن مورد نیاز چگونه تأمین می‌شود، تصریح کرد: بخشی از واکسن تب‌برفکی از محل تولیدات داخل و بخشی هم از طریق واردات تأمین می‌شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: جمعیت گوسفندی از طریق واکسن تولید داخل و جمعیت گاو و گوساله هم از طریق واکسن‌های وارداتی واکسینه می‌شوند.

 

رضائیان در مورد میزان تلفات دام‌های سبک و سنگین ناشی از بیماری تب برفکی اشاره نکرد و گفت: سال 94 حدود 13 هزار بره و بزغاله بر اثر بیماری تلف شد و امسال هم تلفات ادامه داشته است.

 

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

 

"تب برفکی" همچنان دل مشغولی این روزهای دامداران و کشاورزان غیور کشورمان است، بیماری دام ها، صاحبانشان را هم بیمار کرده و فکر و ذکر هر روزشان از دست رفتن و تلف شدن روزی شان است، مسوولین بایستی قبل از وقوع واقعه و با توجه به بومی بودن این بیماری در کشورمان به فکر می بودند و از قبل تر این وضعیت را پیش بینی کرده و اکنون در هول و ولای واردات واکسن به کشور نبودند.

 

همچنان که مدیر کل دامپزشکی استان نیز اظهار می کند، مسوولین ارشد استان و به تبع مسوولین ارشد کشور از کمبود واکسن و عدم واکسیناسیون دام ها که نقش قابل توجهی در کنترل بیماری دارد، داشتند، اکنون سوالی که باید از مسوولین پرسید این است که چرا اکنون به فکر شده اید تا بیماری را کنترل کنید، اکنون که روزی دامداران و هم وطنانمان در جلوی چشمشان تلف می شود.

 

باید منتظر ماند و دید آیا پاسخی مناسب برای این سهل انگاری از سوی دولتمردان به اذهان عمومی داده خواهد شد.