بیماری زنگ گندم در برخی مزارع شهرستان میانه مشاهده شد

تعدادی از کشاورزان گندمکار میانه با ابراز نگرانی از شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم این شهرستان خواستار اقدام جدی برای مهار این بیماری شدند.

یک مقام مسئول در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان در خصوص تشکیل کارگروه مخاطرات کشاورزی با محوریت زنگ گندم افزود: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم مدیریت قبل از وقوع بحران به لحاظ شرایط آب و هوایی خاص منطقه در خصوص شیوع بیماری زنگ زرد گندم  با توجه به اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی مبنی بر آلوده بودن اراضی سطح شهرستان و انتشار شدید آن در بین مزارع که نقش اساسی در کاهش راندمان برداشت محصول خواهد داشت و  اهمیت توجه و مبارزه با آن لازم است بخشداران نسبت به اطلاع رسانی موضوع به اعضای شورای اسلامی و دهیاران جهت ابلاغ به کشاورزان و توجیه آنها به سمپاشی اقدام کرده و بر عملکرد واحدهای ذیربط نظارت کامل داشته باشند.

مهدی مشایخی معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری میانه همچنین از شبکه بهداشت و درمان خواست تا نسبت به اطلاع رسانی موضوع به مسوولین خانه های بهداشت روستایی جهت همکاری اقدام لازم را معمول دارند.

وی در این جلسه تاکید کرد تا همچنین بخشداران و عوامل جهادکشاورزی نیز  به شوراهای اسلامی و دهیاران اعلام کنند که حدالامکان با توجه به اینکه سم قارچ کش قابلیت اختلاط با سم حشره کش را دارد در مناطق آلوده به سن گندم به کشاورزان اطلاع دهند که سمپاشی توامان را انجام دهند زیرا این امر مفیدتر واقع خواهد شد اما در صورت عدم سمپاشی مزارع با افت شدید محصول روبه رو خواهد شد.

بیماری زنگ زرد گندم به دلیل رطوبت و گرما هرساله در اسفند و فروردین‌ماه در سطح مزارع گندم مناطق گرمسیر شیوع پیدا می‌کند.

عامل بیماری زنگ زرد گندم یک نوع قارچ است و این بیماری یکی از مهمترین بیماری های گندم در دنیا و در ایران به شمار رفته و در سال های شیوع خسارت سنگینی را موجب می شود.