تب برفکی همچنان در سراب قربانی می گیرد

با توجه به شیوع تب برفکی در شهرستان سراب و البته نبود آمارهای رسمی برای بررسی وضعیت این بیماری دامی راهی مناطق عشایر نشین شده و با دامداران منطقه هم صحبت شدیم.

متاسفانه در طی مسیر با مناظر تاسف باری از وضعیت این بیماری شده و مردار دامها را در مسیرهای منتهی به محل زندگی عشایر و در کنار رودهای جاری  مشاهده و متوجه شدیم واقعیت برخلاف آن هست که برخی از مسئولین ادعا می کنند و تب برفکی هنوز زندگی اقتصادی دامداران را به عنوان یکی از اقدام کنندگان در راستای اقتصاد مقاومتی تهدید می کند .

گفتنی است تب برفکی یک نوع بیماری است که امکان شیوع ان از طریق آب و حتی هوا امکان پذیر است و این لاشه ها در صورت عدم مدیریت می تواند خسارات ناشی از این بیماری را دو چندان می کند.

با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است که دولت برنامه ریزی لازم را برای ریشه کنی این بیماری و همچنین برای جبران ضرر دامداران انجام دهد.

در ماه های اخیر بیماری تب برفکی با سرایت به دامداری های سراب خسارت های فراوانی را به دامداری های این شهر زده است.

این روزها در  اطراف شهر سراب لاشه های دام ها که در حاشیه شهر سراب رها شده است چشم ها را به خود خیره می کند.

 

DSCF4323

با توجه به صحبت‌های دامداران عمده مشکل این صنف را می‌توان شیوع بیماری تب برفکی بیان کرد به این دلیل که شیوع این بیماری سبب نابودی دام‌ و سرمایه آن‌ها شده که یکی از دامداران درباره این مسئله اظهار داشت: برای کاهش بیماری تب برفکی نیاز به واکسن داریم و این در حالی است که ما بلاتکلیف مانده‌ایم به این دلیل که در تأمین واکسن عاجز هستیم و حتی واکسن آزاد خوب و بد نیز در بازار نیست، مسئولان  می‌گویند قرار است واکسن وارد کنند و در زمانی مشخص واکسن را توزیع می‌کنند، سال گذشته نیز هم همین قول را داندولی هنوز واکسنی دریافت نگردیم.

این دامدار گفت: امسال دام هایمان نابود شد و نمی دانم چرا دولت از ما حمایت نمی کند و در حال حاضر نیز بسیاری از دامهایمهان در گیر بیماری هستند.

وی ادامه داد: امسال نصف بره هایمان به علت مقاومت کم از بین رفته چرا که امسال نتوانستیم واکسن مورد نیازمان را تهیه کنیم .

 

 

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی: Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حسا س می‌باشند.

 

DSCF4320

 

DSCF4321

 

DSCF4284

 

DSCF4283

 

۶