فرش نفیس یورو ۲۰۱۶ همچنان سرگردان

اگر اهل پیگیری خبر باشید، می‌دانید که خبر اهدای چنین اثری باید در سر تا سر جهان، با واکنش مثبتی همراه باشد. در حالی که این خبر فقط در ایران منتشر شد و جهان که هیچ، حتا به خودِ پاریس هم نرسید!

کلیبر خبر برای پرس و جو در باره‌ی این خبر، با هنرمندی که بافت این اثر هنری نفیس را بر عهده داشته است، تماس گرفت.

وی که به تازگی از جمهوری آذربایجان و دیدار با مقامات سفارت کشورمان در این جمهوری بازگشته بود، در گفت‌وگو با کلیبر خبر، خبر ارسال این فرش نفیس به فرانسه را تکذیب کرد. نتیجه‌ی این گفت‌وگو را بخوانید:

بهروز قلمی، بافنده‌ی فرش یادمان جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶، در گفت‌وگو با کلیبر خبر، ایده‌ی اولیه‌ی این فرش را متوجه سال ۱۳۹۳ ذکر کرد و گفت: فکر بافت این اثر در درجه‌ی اول در راستای فرمایشات و سفارشات مقام معظم رهبری برای جوانان و اهمیت آن در سال ۱۳۹۳ که از سوی معظم له «عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شد، به ذهن من رسید و این ایده را به کمک و هم‌فکری جمعی از دوستان به خصوص آقای دکتر والح توکلی به منظور نشان دادن هنر جوانان کشور عزیزمان به خصوص در زمینه‌ی فرش تبریز – که پایتخت فرش جهان است – و اعلام پیام صلح و دوستی برای جامعه‌ی اروپا آغاز و بازی‌های یورو ۲۰۱۶ با ظرفیت بیش از ۵ میلیارد نفر تماشاگر را مغتنم شمرده و این اثر را به مناسبت این بازی‌ها طراحی کردیم.

قلمی، اضافه کرد: بافت این اثر از زمانی که تیم‌های صعود کننده‌ی جام ملت‌های اروپا مشخص شد، یعنی تقریباً از آذرماه ۱۳۹۴، شروع و تا پایان سال ۹۴ هفتاد درصد پیشرفت داشتیم.

هنرمند تبریزی قره‌داغی‌الأصل ادامه داد: با نامگذاری سال ۱۳۹۵ به نام «سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از طرف رهبر عزیزمان، با نیروی تمام و به صورت شبانه‌روزی، کار بافت این فرش را ادامه دادم که مقدار باقی‌مانده، تقریباً در ۳۰ روز و پیش از پایان فروردین ماه، به اتمام رسید.

بهروز قلمی با اظهار قدردانی از دکتر توکلی برای حمایت‌های مادی و معنوی بی‌دریغ از تولید این اثر نفیس، در مورد اقدامات انجام شده برای ارسال فرش به فرانسه، گفت: از همان روزهای اولیه پس از اتمام کار، رای‌زنی‌ها برای ارسال اثر شروع شد. اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری از جانب مسؤولین مربوطه به عمل نیامد.

وی با بیان این که «حدأقل انتظار ما از دولت تدبیر و امید فراهم نمودن شرایط انتقال این اثر – که انصافاً کتابچه‌یی گویا از تاریخ و هنر ایران و فوتبال اروپا است – بود. انتظار داشتیم؛ کاری انجام شود تا در اولین روز شروع بازی‌ها و در آیین افتتاحیه‌ی جام یورو ۲۰۱۶، نام و پرچم کشور پر افتخارمان هم به بهانه‌ی اهدای این اثر نفیس هنری، در معرض دید جهانیان قرار گیرد و با عنوانِ پیام و مظهر صلح و دوستی ایرانیان مطرح شود. اما متأسفانه موفق نشدیم!

قلمی تصریح کرد: حتا برای سهولت کار ارسال اثر – چون وقت کم داشتیم – به جمهوری آذربایجان رفته و با سفارت ایران در آن کشور مشورت کردیم که هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.

وی با ناخرسندی از انتشار خبرهای غیر واقعی و نادرست در مورد ارسال این اثر نفیس هنری به فرانسه خاطر نشان کرد: با کمال تعجب در اولین روز بازی‌ها دیدیم که از طریق رسانه‌ی ملی و شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس این اثر نفیس و با عنوان هدیه‌ی فرش ایران تبریز به یورو ۲۰۱۶ به پاریس، از ارسال آن به فرانسه خبر دادند! در حالی که هرگز این خبر واقعیت نداشته است.

هنرمند قره‌داغی با بیان این که از این خبرسازی‌های غیر واقعی ناراحت نیستم، گفت: ما این اثر را تقدیم ملت بزرگ ایران کرده‌ایم و هر خبری که دل هم‌وطنان و رهبر عزیزمان را شاد کند، برای ما خوشایند است.

قلمی با اعلام این که «البته همچنان چشم انتظار اقدام و عمل مقاماتِ محترم هستیم تا این اثر که در «سالِ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تولید شده، به سر منزل مقصود برسد»، تداوم تولید فرش‌های نفیس و یادمان رویدادهای جهانی را از برنامه‌های آتی خود عنوان کرد.

مشخصات فرش نفیس یادمان جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۶)

موضوع: جام ملت‌های اروپا؛ یورو۲۰۱۶ فرانسه.

اندازه ۱۴۰*۱۲۰ سانتی‌متر

مصالح کار شده: ابریشم.

ویژگی‌های نقشه:

۱- آثار باستانی کشورهای حاضر در جام.

۲ – اشاره به تعداد دوره‌های قهرمانی با علامت ستاره در کنار آثار باستانی کشورها

۳ – پرچم کشورهای حاضر

۴ – لوگو وکاپ بازی

۵ – شکل خروس در وسط میدان به عنوان نماد فرانسه

۶ – لوگوی یوفا.

۷ – میزبان سال ۲۰۲۰ کشور انگلیس

۸ – ستون‌های تخت جمشید

۹ – شیرسنگی

۱۰ – گچ‌بری‌های فرش دست‌باف ایرانی در حاشیه‌ی اثر

۱۱ – پرچم پر افتخار کشورمان ایران.

بندهای ۸ تا ۱۱، به عنوان نمادهای ایرانی در طراحی و بافت این اثر به کار رفته‌اند تا فرصتی باشد برای معرفی تاریخ پرافتخار و هنر بی‌بدیل ایرانی به جهانیان.