تب برفکی مهار شد

 امیر حسین بهداد عصر دیروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به منشا ویروسی بیماری تب برفکی گفت: بر اثر فعالیت این ویروس در استان در مجموع 211 کانون درگیر بیماری تب برفکی شده بودند که از این تعداد 131 کانون مربوط به دام سبک و 80 کانون به دام سنگین اختصاص داشت.

بهداد بابیان اینکه در مجموع 4 هزار و 835 دام در استان به بیماری تب برفکی مبتلا شده بودند تصریح کرد: تعداد تلفات جمعیت دامی استان یک هزار و443 راس بوده که از این حیث کمترین میزان تلفات را در بین سایر استان های درگیر داشته ایم.

وی به علت تاخیر در آغاز واکسیناسون و بروز تلفات را نامتناسب بودن واکسن های موجود با سویه بیماری عنوان کرد و افزود: بمحض مشخص شدن سویه بیماری نمونه برداری از آن آغاز و تهیه واکسن متناسب با آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی بیشترین میزان واکسن را در بین سایر استان های کشور تامین کرده گفت: تا کنون 2 میلیون و 900 هزار دوز گوسفندی و بیش از 270 هزار دوز گاوی از واکسن این بیماری به دام های استان تزریق شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از کاهش 1.8 کانون های بیماری خبر داد و افزود: حتی کاهش یک درصدی کانون های بیماری کار بسیار سختی است که همکاران دامپزشکی در سال 94 این آمار را 1.8 کاهش دادند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات کارشناسان دامپزشکی استان بیماری طاعون 56 درصد، تب مالت 25 درصد، آبله 90 درصد و وی اچ اس آیزیان 100 درصد کاهش یافته است.

بهداد با بیان اینکه کشتارها را به سمت صنعتی سوق می دهیم افزود: در سال 94 بیش از 392 هزار دام سبک، بیش از 84 هزار دام سنگین و 22 میلیون 800 هزار طیور به صورت صنعتی کشتار شده اند.

وی از معدوم سازی 70 تن عسل خبر داد و افزود: این عسل ها 300 برابر دیگر عسل ها ماده سرطان زا داشتند که توسط ماموران دامپزشکی کشف و معدوم شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان با تاکید بر احتمال شیوع دوباره این بیماری از دامداران خواست تا نسبت به واکسیناسیون تمامی دام های خود با کارشناسان این اداره کل همکاری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه با اشاره به امحای 35 تن انواع شیر و فراورده های لبنی آلوده در سال گذشته افزود: در مدت سپری شده از سال جاری نیز در مجموع بیش از 16 تن شیر معدوم سازی شده است.

مهدی حامی اصلی ترین دلیل این حجم از معدوم سازی را تقویت اکیپ های نظارتی و نیز افزایش نظارت بر تولید و توزیع شیر در شیر سراهای سنتی عنوان کرد و افزود: کارشناسان این اداره کل تمامی مراحل جمع آوری و توزیع شیر در شیرسراها را رصد کرده و با نمونه گیری های متعدد سلامت این محصول را آزمایش می کنند.

وی با اشاره بر ترغیب اقبال عموم نسبت به مصرف مرغ با میانگین وزنی 1 کیلو 800 گرم تصریح کرد: مصرف مرغ با وزن های بالاتر بدلیل احتمال تجمع آنتی بیوتیک به هیچ وجه توصیه نمی شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان در پایان سخنان خود به صدور مجوز تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان اشاره کرد و افزود: در آینده ی نزدیک شاهد توزیع مرغ های ارگانیک و بدون آنتی بیوتیک در استان خواهیم بود.