قائمی: اقتصاد ایران باید مردمی شود

به نقل از آناج، مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا در نشست اقتصاد مقاومتی از شعار تا عمل اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی شاخص هایی برای دولت، مجلس و مجموعه‌هایی که در کشور فعالیت می کنند، دارد که محور فعالیت های اقتصادی قلمداد می شود.

وی افزود: یکی از شاخصه این است که فعالیت ها باید درون زا و برونگرا باشند به این معنی که تکیه‌ی اصلی بر روی نیروهای داخلی کشور باشد اما از ظرفیت های خارجی هم بهره برده شود، متاسفانه در اقتصاد امروز بیش از آنچه به توانمندی های داخلی تکیه داشته باشیم، واردات بی رویه آسیب های متعددی بر پیکره‌ی اقتصاد وارد کرده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا افزود: مردمی کردن شاخصه‌ی بعدی است، هر کشوری اگر امروز در اقتصاد حرفی برای گفتن دارد به واسطه‌ی حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی است؛ تزی وجود دارد که اقتصاد باید توسط مردم اداره شود و دولت هم باید نقش حمایتی و پشتیبانی داشته باشد.

اقتصاد ما روستا محور نبوده است

دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی سپاه عاشورا خاطر نشان کرد: متاسفانه مولفه‌ی اصلی، یعنی ایجاد کارگروه‌های کوچک و زود بازده تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است زیرا آبادانی و امکانات را به روستاها برده ایم اما نتوانسته ایم زمینه‌ی فعالیت اقتصادی برای ایشان فراهم کنیم و به همین سبب مهاجرت در حال افزایش است، تا جایی که در برخی از روستاهای بستان آباد زمستان روستا خالی از سکنه می شود ومردم برای نگهداری از منزلشان نگهبان می گیرند، این یعنی ما نتوانسته ایم روستا محور باشیم.

عدم بهره مندی از دانش روز در صنعت و کشاورزی

قائمی تاکید کرد: از طرفی بحث کشاورزی و باغداری ما نیز با علم روز کشاورزی پیش نمی رود، باید بررسی کنیم که مثلا علم نانو چه کمکی می تواند به صنعت چرم کمک کند و یا دانش نوین کشاورزی و دامداری چه خدمتی می تواند به دامداری و کشاورزی ما داشته باشد، به همین دلیل هم هست که نمی توانیم در برخی از صنعت ها وارد بازار رقابت شویم.

وی متذکر شد: بر همین اساس بسیج سازندگی در راستای فرمایشات حضرت آقا وارد بحث امنیت غذایی کشور شده و 14 محور دامی و کشاورزی را عرصه‌ی هدف قرار داده است.

دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی سپاه عاشورا با اشاره به اینکه در سال جاری در کنار صنایع تبدیلی قطب های تولیدی تعریف شده است، گفت: صنایع تبدیلی مکمل تولید هستند که بر این اساس در 12 محور صنایع تبدیلی را تعریف و با تعامل دستگاه های دولتی حمایت کرده ایم.

شناسایی موانع تولید در استان و رفع آن

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده است که در هر شهرستان 10 عرصه‌ی تولیدی تا اسفند ماه ایجاد شده و موانع تولیدی شناسایی و رفع گردد.

قائمی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید زبان مشترکی بین مردم و مسئولین ایجاد شود، اذعان کرد: بسیج در راستای تکلیفی که دارد قدم های موثر برداشته است ولی آسیب های زیادی وجود دارد که باید با تعامل با دولتمردان مرتفع گردد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا واردات بی رویه، عدم بازار یابی فروش را از جمله مهم ترین موانع اقتصادی استان برشمرده و خاطر نشان کرد: باید بتوانیم با توانمند سازی تولید استان زمینه‌ی هرچه بیشتر صادرات را فراهم نماییم.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی ظرفیت ایجاد کارگاه های زود بازده را داراست و بسیج سازندگی در نظر دارد با حمایت از این بنگاه های خرد اقتصادی زمینه اشتغال بخش زیادی از بیکاران را فراهم نماید.