برداشت گندم از مزارع شهرستان میانه آغاز شد

به نقل از میانا، گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.

اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغییر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته واز نظر اقتصادی و تامین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی برداشت گندم در شهرستان میانه

شهرام ایرانی پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه میانه با اشاره به آغاز برداشت گندم در سطح ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان اظهار داشت: از این مقدار سطح زیر کشت گندم در شهرستان میانه ۶۵ هزار هکتار گندم دیم و ۳۵ هزار هکتار گندم آبی و ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن نیمه آبی است.

ایرانی پور با بیان اینکه متوسط برداشت گندم از مزراع آبی محض شهرستان ۵۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و ۲۳۰۰ کیلوگرم در کشت نیمه آبی و ۱۵۰۰ کیلوگرم در هرهکتار دیم است، تصریح کرد: امسال با توجه به بارندگی خوب و پراکنش مناسب باران در سال زراعی برداشت گندم در شهرستان میانه با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان برداشت گندم در مزارع آبی شهرستان بین ۵ تا ۳۰/۵ تن در هر هکتار است گفت: امسال برداشت گندم از مزراع شهرستان کهگیلویه حدود ۱۳۰ هزار تن گندم پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میانه با بیان اینکه تا اویل تیرماه سال جاری ۶ هزار تن خرید تضمینی گندم داشته ایم، افزود: پیش بینی می شود در سال جاری ۸۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم که این میزان در سال گذشته ۳۴ هزار تن بوده که با افزایش ۱۳۵ درصدی آن روبه رو هستیم.

برداشت گندم از مزارع میانه شهرام ایرانی پور رئیس جهاد کشاورزی میانه

افزایش ۲۰ درصدی کشت جو در شهرستان میانه

ایرانی پور با بیان اینکه کار برداشت در ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزراع جو و این شهرستان نیز در حال انجام است، افزود: از این میزان سطح زیر کشت جو ۱۸۰۰ هکتار بصورت آبی و ۷۸۰۰ هکتار آن بصورت دیم است که در هر دو حالت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش کشت داشته است.

وی افزود: متوسط برداشت محصول جو در شهرستان میانه در کشت دیم ۱۳۵۰ کیلوگرم و در کشت آبی ۵۰۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

شهرام ایرانی پور با بیان اینکه خرید تضمینی جو از طریق تعاونی های روستایی انجام خواهذ پذیرفت و پیش بینی می شود امسال ۱۵ هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی جو هزار تومان می باشد که در بازار آزاد ۷۰۰ تومان می باشد.

ترویج و کشت رقم اصلاح شده گندم با عنوان باران

با تلاش محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، برای مقابله با شرایط خشکی در مناطقی که توانایی تامین آب مورد نیاز برای کشت محصولات کشاورزی را از دست داده اند، رقم گندم با عنوان باران را معرفی کرده است.

مهندس قاسمی کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی میانه بابیان اینکه این رقم برای کشت در مناطقی که امکان تأمین آب و آبیاری تکمیلی را ندارند، مناسب است، افزود: رقم گندم باران در سال زراعی ۱۳۷۸ با تنها یک کیلوگرم بذر در سطح شهرستان میانه کشت شد که این میزان در سال جاری به بیش از ۲ هزار تن رسیده و هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت این نوع گندم اختصاص‌یافته است.

برداشت گندم از مزارع میانه

وی درباره عملکرد تولید اراضی دیم با کشت این نوع گندم نیز گفت: در سال زراعی ۹۴-۹۳ متوسط عملکرد تولید گندم باران در اراضی دیم حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم تفاوت برداشت این نوع رقم با گندم سرداری است.

قاسمی بابیان اینکه برداشت این رقم اصلاح‌شده با کمباین بسیار راحت و ریزش کم‌تری دارد، افزود: مهم‌ترین ویژگی رقم اصلاح‌شده گندم با عنوان باران، کیفیت آرد این گندم و مقاوم بودن در برابر بیماری‌های همچون زنگ زرد و خشک‌سالی می‌باشد.

کریمی کشاورز نمونه شهرستان میانه در حاضر بیش از ۲۰ هکتار از اراضی خود به کشت گندم اختصاص داده است، وی در همین رابطه به خبرنگار میانا گفت: خدا را شکر امسال بارندگی خوبی داشتیم و ما با کشت رقم اصلاح‌شده باران توانسته‌ایم در هر هکتار بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم تفاوت برداشت نسبت به رقم سرداری داشته باشیم.

کشت گندم در شهرستان میانه به‌عنوان یک محصول استراتژیک از مهرماه آغاز و برداشت آن از اواخر خردادماه هرسال آغاز می‌باشد و در حال حاضر شهرستان میانه رتبه دوم تولید این محصول را در استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است.