افزایش ۴۹ سانتی متری تراز آبی دریاچه ارومیه

خلیل ساعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج تراز آبی دریاچه‌ی ارومیه در روزهای منتهی به پایان تیرماه سال جاری را برابر با ۱۲۷۰/۹۸ از سطح آب‌های آزاد اعلام کرد و اظهار داشت: تراز آبی دریاچه از ابتدای سال آبی جاری ( مهر ۹۴ الی مهر ۹۵) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰ سانتی متر ارتقا یافته است.

وی لای‌روبی ۸۰ کیلومتری مسیرهای آبی منتهی به دریاچه‌ی ارومیه از جمله سیمینه رود و زرینه رود و نیز رها سازی آب از سدهای تغذیه کننده‌ی دریاچه را از جمله اقدامات تاثیرگذار ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال آبی جاری بیش از ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب از سدها رها سازی شده است که عملا ۲/۲ برابر مقدار پیش بینی شده بود.

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه با اشاره به فراهم شدن شرایط مناسب برای زیست موجودات بومی دریاچه، ابراز کرد: افزایش ورود آب به پیکره‌ی دریاچه کاهش غلظت نمک را به دنبال داشته و از شوری مفرط آب دریاچه جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه میزان شوری دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم در لیتر بوده است، خاطر نشان کرد: هم اکنون این میزان با کاهش ۲۵ درصدی به کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در لیتر تقلیل یافته است.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان با اشاره به تغییر رنگ دریاچه‌ی ارومیه تصریح کرد: این تغییر رنگ صرفا بر اثر از سرگیری و نیز تشدید فعالیت جلبک های دولانیلا سارینا و دونالینا پریدیس و نیز آرتیمیا ارومیانا بوده است.

وی با تاکید بر بی خطر بودن این تعییر رنگ آب دریاچه، بیان داشت: با کاهش دمای هوا در روزهای آینده بزرگترین تهدید حال حاضر دریاچه یعنی تبخیر نیز کاهش می یابد و رنگ دریاچه به حالت قبلی بر می‌گردد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان زراعت موجود در حاشیه دریاچه را بزرگترین مصرف کننده‌ منابع و ذخایر دریاچه ارومیه قلمداد کرد و توضیح داد: اگر کشاورزان این منطقه همگام با برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه الگوی کشت و به تبع آن مصرف آب خود را بطور متوسط ۸ درصد کاهش دهند، ظرف مدت ۸ سال بیش از ۱  و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب به پیکره‌ی دریاچه باز می‌گردد و در نتیجه روند احیا سرعت بیشتری می‌گیرد.

خلیل ساعی با تاکید بر این نکته که نمی توان با اتکای صرف به منابع و اختیارات دولتی دریاچه ارومیه را احیا نمود خاطر نشان کرد: احیای دریاچه در گرو همت جمعی بخصوص حاشیه نشینان آن است.

شایان ذکر است روند خشک شدن دریاچه ارومیه از ۱۹ سال پیش آغاز شده و در طول این مدت هرساله بطور متوسط ۴۰ سانتی متر از تراز آبی آن کاسته شده است.