استان‌های شمالغرب سهم پایینی از روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه دارند

بابک دین‌پرست در نشست منطقه‌ای استانداران شمال‌غرب کشور و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در پنج کشور منطقه که در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با اشاره به برگزاری اجلاس مشترک استانداران و سفرا در آبان ماه سال گذشته، اظهار داشت: به دنبال این نشست، با موافقت وزرای محترم کشور و امور خارجه، کمیته روابط خارجی استان‌ها ذیل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با مسوولیت معاونت امور اقتصادی وزارت کشور تشکیل شد.

وی با بیان این که این کمیته با هدف ارتقای روابط خارجی استان‌ها به منظور افزایش مراودات تجاری فیمابین، جذب سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط پسابرجام تشکیل شده است، گفت: در اولین جلسه این کمیته، استان‌های کشور و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران متناسب با ظرفیت‌ها و ترکیب جغرافیایی، در شش گروه تقسیم‌بندی شدند.

دین‌پرست افزود: در فرایند کاری این کمیته مقرر شد هر یک از گروه‌های شش‌گانه از طریق تعریف و آماده‌سازی حداقل 20 طرح پیشنهادی اولویت‌دار نسبت به بیان ظرفیت‌های صادراتی و موانع و مشکلات در سه حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات و توسعه گردشگری اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در ادامه با اشاره به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای استانداران و سفرا، گفت: به دنبال این هستیم که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و در جهت تحقق رویکرد درون‌زایی و برون‌گرایی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، ضمن شناسایی زمینه‌های همکاری استان‌ها و کشورهای مرتبط، زمینه توسعه روابط منطقه‌ای را برای دست‌یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در شرایط پسابرجام فراهم کنیم.

وی از تشکیل سه کارگروه تخصصی با عناوین جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه گردشگری در حاشیه این نشست خبر داد و گفت: با توجه به اهداف این نشست، سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری، توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی نیز در این نشست همکاری می‌کنند.

دین‌پرست با بیان این که در این کارگروه‌ها، موضوعات و پیشنهادهای استان‌ها به صورت کارشناسی و تخصصی بررسی خواهند شد، افزود: جمع‌بندی گزارش‌ها و نتایج محورهای پیشنهادی هر یک از حوزه‌ها در جلسه اختتامیه این نشست با حضور وزیر کشور ارایه خواهد شد.

معاون وزیر کشور در ادامه به برخی از ویژگی‌های استان‌های شمال غرب کشور از جمله همجواری با تعدادی از کشورهای CIS، وجود دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی، قرارداشتن در محور مواصلاتی منطقه و مسیر ترانزیت کالا، وجود ظرفیت‌های مازاد صادراتی و اشتراکات فرهنگی با کشورهای حوزه قفقاز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های این استان‌ها و ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای منطقه، موانع تجارت و هزینه‌های مربوط به انتقال کالا و صادرات را شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: استانداردسازی کالاهای صادراتی جهت حفظ اعتبار کالاهای ساخت ایران، افزایش صادرات غیرنفتی به عنوان راهبرد استراتژیک، ارتقای فضای کسب و کار، ایجاد رقابت‌پذیری در عرصه صادرات و توسعه خدمات پشتیبانی صادرات، توسعه بنگاه‌های صادراتی و توسعه محصولات جدید صادراتی از جمله راهبردهای اصلی است که باید مورد توجه همه استان‌ها قرار گیرد.

دین‌پرست با بیان این که تفویض برخی از اختیارات دستگاه‌های ملی به استان‌ها در جهت توسعه صادرات غیرنفتی جزو اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: از دیگر ضرورت‌هایی که در منطقه شمال غرب کشور باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد یک چارچوب مناسب برای توسعه روابط بین استان‌های این منطقه و پنج کشور هدف‌گذاری شده است.

وی همچنین تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در کشورهای هدف، ارتقای کیفیت خدمات ترانزیت، کمک به ایجاد پایانه‌های صادراتی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی کشور در حوزه جذب گردشگر و توسعه بحث گردشگری سلامت را از جمله ضرورت‌های توسعه روابط منطقه‌ای استان‌ها ذکر کرد.

دین‌پرست با اشاره به تفاهم‌نامه‌های استانی امضا شده با کشورهای منطقه در ده سال گذشته، گفت: نگاهی به این تفاهم‌نامه‌ها نشان می‌دهد که استان‌های شمال غرب کشور سهم پایینی از روابط تجاری و اقتصادی با این کشورها داشته‌اند که در رویکرد جدید این موضوع باید مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در پایان با تاکید بر افزایش ضمانت‌های اجرایی و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای منطقه، خواستار نقش‌پذیری بیشتر استانداران در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منتخب شد.

به گزارش تسنیم، این نشست با حضور استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، معاونان وزرای امور خارجه، کشور، صنعت و معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی چهار استان شمال‌غرب کشور برگزار می‌شود.