اطعام ۴۶ هزار نفر در محرم و صفر از محل نیات واقفان آذربایجان شرقی

حجت‌الاسلام علی مصائبی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با انتقاد از رسانه‌هایی که با انتشار اخبار غیرواقع شبهاتی با عناوین گودبرداری غیراصولی، تخلیه ساکنان ساختمان و... منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: از یک سال پیش تمام آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های موردنیاز خاک مسجد انجام‌شده و بنا بر وظیفه شرعی و قانونی اقدام به گودبرداری برای ساخت مسجد کردیم که بعد از گودبرداری کارگران مشاهده کردند که از قسمت زیرین ساختمان کناری، آب به‌طرف زمین مسجد گودبرداری شده نشت کرده و همین عامل باعث شد که ساختمان از داخل نشست کند.

وی افزود: پس از مشاهده این نشست بااینکه از کار خود مطمئن بودیم و می‌دانستیم که ما کار غیراصولی انجام نداده و تقصیری نداریم بازهم وارد عمل شدیم، با شرکت آب تماس گرفتیم تا آب را قطع کنند و به‌این‌ترتیب نشست ساختمان را متوقف کردیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی تأکید کرد: روز گذشته مسئولان استانی در این مکان حضور یافتند اما برخی از این مسئولان برای رفع این مشکل کمک کرده و برخی کمک نکردند. لذا خود وارد عمل شده و امروز جلسه‌ای با نظام‌مهندسی برای بررسی آن تشکیل خواهیم داد.

حجت‌الاسلام مصائبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طرح بصیرت عاشورایی از اول ماه محرم در استان، گفت: همزمان با آغاز ماه محرم طرح بصیرت عاشورایی در بیش از 34 بقعه متبرکه شاخص استان برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: برگزاری تجمع بزرگ عاشورائیان در دوم محرم در 20 بقعه استان، برگزاری تجمع بزرگ شیرخوارگان حسینی در 15 بقعه متبرکه استان، برگزاری مراسم تبیین ابعاد شخصیتی حضرت قاسم (ع) با حضور بیش از پنج هزار نفر نوجوان در مصلا اعظم امام خمینی (ره) در روز ششم محرم و برگزاری برنامه رهروان زینبی و لبیک یا زینب در 17 بقعه متبرکه استان در روز 12 محرم ازجمله برنامه‌های شاخصی است که در قالب طرح بصیرت عاشورایی در سطح استان برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: می‌توانیم از محل نیات واقفین به حدود 46 هزار نفر در سطح استان در ماه محرم و صفر اطعام دهیم که از اول ماه محرم این کار را آغاز کرده‌ایم.

دریافت نشان درجه‌یک هنری کشور توسط هنرمند برجسته تبریزی

بر اساس رأی شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه‌یک هنری به رحیم بقال اصغری هنرمند برجسته کاریکاتوریست اعطاء شد.

رحیم بقال اصغری در مهرماه سال جاری موفق به اخذ نشان درجه‌یک هنری (معادل دکتری) در زمینه کاریکاتور از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی در سال 1382 رئیس فدراسیون کاریکاتور ایران شد و تاکنون در این سمت فعالیت می‌نماید در سال 1385 موزه کاریکاتور تبریز را که تنها موزه کارتون ایران است تأسیس کرد و هم‌اکنون، عضو شورای فنی نگارخانه‌های استان آذربایجان شرقی، رئیس خانه کاریکاتور شهرداری تبریز، عضو شورای برنامه‌ریزی هنر استان و مدیر چندین جشنواره بین‌المللی است.

سخنرانی در جشنواره بوسان کره جنوبی - معمار سینان و آنا دولو ترکیه- زمون صربستان و انجمن‌های مختلف در کشورهای متعدد ازجمله فعالیت‌های بین‌المللی وی است.

وی عضو افتخاری هومور پارتی بلغارستان- عضو افتخاری انجمن کارتونیست های جمهوری آذربایجان و سفیر فرهنگی انجمن کارتونیست های ترکیه در ایران است و به‌عنوان یکی از صد کارتونیست برتر جهان در صد سال اخیر توسط وزارت فرهنگ آمریکای لاتین شناخته‌شده است.

برگزاری آیین‌های عاشورایی با به اهتزاز درآمدن پرچم ماتم حسینی

مرتضی آبدار در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه ماه محرم که ماه سوگواری، گرامی داشت یاد و خاطره امام حسین (ع) و زدودن زنگار از روح و جان آدمی است، اظهار داشت: تمامی نقاط استان آذربایجان شرقی با پرچم‌ها و نمادهای مختلف عزای حسینی پوشیده و آیین‌های عاشورایی با شور و شوق خاصی برپا می‌شود.

وی آیین‌های عاشورایی را قدیمی‌ترین و با اصالت ترین آیین‌های این مرزوبوم خواند و افزود: مراسم عزاداری محرم به‌ویژه آیین‌های عاشورایی در آذربایجان شرقی تبلور روح قیام امام حسین (ع) و عاشورا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اهالی آذربایجان شرقی در ارتباط با ائمه بزرگوار، فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین (ع) آیین‌های ویژه و منحصربه‌فردی دارند که با تفاوت در فضای شهری و روستایی، بر زیبایی آنها افزوده‌شده است.

وی افزود: آیین‌های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب‌شیر، تخته زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی تبریز، علم‌گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه‌خوانی شهر بخشایش، ازجمله آیین‌های عاشورایی هستند که تاکنون از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

آبدار  با اشاره به مراسم مشعل گردانی شهرستان عجب‌شیر، گفت: یکی از منحصربه‌فردترین مراسم عزای حسینی آیین‌های سنتی - مذهبی در واپسین روزهای دهه نخست ماه محرم در بخش‌هایی از جنوب استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود، مراسم مشعل گردانی "پولکه" شهرستان عجب‌شیر است.

وی افزود: این مراسم در مناطقی چون روستاهای شهرستان عجب‌شیر و روستای نرج‌آباد شهرستان مراغه با شور و شوق خاصی برپا می‌شود. "پولکه" نام نوعی توپ آتشین ساخته‌شده از پارچه است که آن را با سیمی می‌بندند و بعد از نفت اندود کردن، آتش می‌زنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت گردشگری مذهبی و جایگاه والای مذهبی تبریز با احصاء نظر از علما و مراجع عالی‌قدر، برای سال 2018 برنامه‌های اساسی درزمینه گردشگری مذهبی و ثبت آیین‌های این حوزه تدوین نموده‌ایم.