ایران بیش از یک میلیون بنای تاریخی دارد

محمدعلی کی نژاد در آیین افتتاحیه همایش بین المللی مرمت و مقاوم سازی بناهای تاریخی اظهار داشت: بناهای تاریخی به عنوان اسناد بسیار ارزشمند و سرمایه های عظیم برای معماران و شهرسازان در دست بشر هستند.

وی افزود: در ایران بیش از یک میلیون بنای تاریخی داریم، این بناهای تاریخی نشان دهنده یک استعداد برتر و یک ذخیره استعدادی سرشار و نشان دهنده ریشه های هویتی در این منطقه از جغرافیای عالم است.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره بر اینکه بناهای تاریخی جزو عناصر مهم و موثر در تمدن سازی هستند، متذکر شد: حفظ و نگهداری این بناها از اموری است که در طول قرن گذشته در دنیا به عنوان یکی از موارد مهم در برنامه ریزی های فرهنگی به شمار می آیند.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوران پیش از انقلاب، غربزدگان رژیم پهلوی سعی می کردند تاریخ و میراث گذشته سرشار از افتخارات علمی را در کلیه رشته ها فراموش و ملت ایران را که پیشانی پیشرفت کشورهای اسلامی بود، با بی هویتی و سردرگمی مواجه نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به تغییر سیاست های غرب زده در دوران پس از پیروزی انقلاب، توضیح داد: وقتی هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی سرلوحه ی سیاست های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، علیرغم گرفتاری های جنگ تحمیلی و تحریم های سی ساله، بناهای تاریخی را در قالب های جدید مرمت، احیاء و بهره برداری نموده ایم.

وی تاکید کرد: در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز به مرحله ای رسیده ایم که تجربیات و دانش خود در خصوص مقاوم سازی بناهای تاریخی (که به اذعان جمله صاحب نظران متفاوت با ساختمان های عادی است) به سایرین منتقل کنیم.

کی نژاد با تاکید بر اینکه هدف گیری ایجاد تمدن نوین اسلامی یکی از اصول مهم این دانشگاه به شمار می رود، بیان داشت: دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با دارا بودن محوطه ی 60 هزار متری و نزدیک به 15 اثر تاریخی و همچنین با 25 سال تجربه نظری و ععملی، از جمله ارگان های تاثیرگذار و پیشرو در زمینه حفاظت و مقاوم سازی بناهای تاریخی می باشد.

وی در پایان از همکاری های دانشگاه صنعتی سهند و سازمان میراث فرهنگی  با دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز جهت تدوین آیین نامه مقاوم سازی ساختمان های تاریخی بومی خبر داد.