۷۵ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد

محمد عبدالهی صبح دوشنبه در جلسه شورای حفاظت آب این شهرستان با بیان اینکه رهاسازی آب دریاچه سد مهاباد از اواخر اسفندماه به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده است افزود: تاکنون بیش از ۷۵ میلیون مترمکعب آب این سد رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: سهمیه امسال میزان رهاسازی آب سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ۴۰ میلیون مترمکعب بود اما به علت افزایش میزان آب ورودی و سرریز شدن سد، این میزان افزایش پیدا کرد.

عبداللهی با بیان اینکه روند رهاسازی از آب سد مهاباد همچنان با ظرفیت ۴۰ متر مکعب بر ثانیه ادامه دارد اظهارداشت: میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد هم اکنون به ۱۹۴ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۷ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

عبداللهی تراز سطح آب دریاچه سد مهاباد را هم اکنون ۱۳۵۸ متر اعلام کرد و گفت: این میزان به نسبت پارسال هفت متر افزایش یافته است.

مدیر امور آب مهاباد افزود: تداوم بارندگی‌های زمستان سال گذشته باعث ذخیره سازی خوبی در دریاچه پشت این سد شده و هم اکنون حجم برف بسیار خوبی نیز در مناطق بالا دست سد مهاباد ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد ۴۴ متر مکعب در ثانیه است که این میزان در مقایسه با پارسال چهار برابر شده است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۳۸ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن دریاچه سد مهاباد شده که در مدت مشابه آن در سال قبل ۹۷ میلیون متر مکعب بود.

معاون برنامه ریزی فرماندار مهاباد نیز در این جلسه گفت: دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند که فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خانگی نهادینه شود.

هاشم کیانی افزود: دولت تمام تلاش خود را برای کمک به احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته و مردم نیز می‌توانند با صرفه جویی در منابع آبی موجود، دولت را در جهت دستیابی به این امر یاری کنند.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در هنگام رهاسازی آب از دریاچه سد مهاباد در مسیر رودخانه مهاباد اضافه کرد: لازم است هر گونه ساخت و ساز در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد با هماهنگی و مجور امور آب این شهرستان انجام شود.

کیانی عنوان کرد: قسمت‌هایی از ظرفیت مفید دریاچه سد مهاباد به علت انباشته شدن گل و آبرفت فرسایش خاک کاهش یافته و هر ساله نیز این روند در حال افزایش است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب آشامیدنی شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.

این سد برای نخستین بار در هشت سال اخیر در سال جاری با پرشدن تمامی ظرفیت مخزن سرریز شد.

شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.