پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج "جام سرداران" در ارومیه برگزار می‌شود

باقر خلیلی اظهار داشت: در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی جام سرداران در ارومیه حدود 400 شطرنج باز شرکت می‌کنند.

وی افزود: در این مسابقات تلاش شده شرکت کنندگان آسیا و ایران پررنگ‌تر دیده شود بنابر این از این فرصت میزبانی برای شکوفایی استعداد بومی استفاده می‌شود.

خلیلی گفت: دومین دوره مسابقات شطرنج جام "مارال" نیز مخصوص بانوان برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم بین 300 تا 500 ورزشکار در آن شرکت کنند و احتمالاً از خود آذربایجان‌غربی نیز بین 50 تا 100 نفر در مسابقات حضور داشته باشند.

رئیس هیئت شطرنج آذربایجان‌غربی افزود: در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی جام سرداران از ایران در بخش آقایان احسان قائم مقامی، محجوب، باقری، الشن مرادی و اصغر قلی‌زاده حضور دارند اما نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی کرد که کدام بازیکن برجسته خارجی در این دوره از مسابقات حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اما با توجه به اینکه برگزاری مسابقات در سطح بین‌المللی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و با توجه به اینکه ارومیه پیش از این 5 دوره میزبانی شایسته از خود به نمایش گذاشته است انتظار می‌رود که از این مسابقات استقبال مطلوبی انجام شود.

خلیلی افزود: فعلاً از طرف فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران تاریخ دقیق مسابقات مشخص نشده ولی به احتمال زیاد این مسابقات در تیرماه برگزار شود و به همین دلیل ستاد برگزاری مسابقات در اردیبهشت ماه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس فدراسیون شطرنج ایران، نائب رئیس فدراسیون جهانی شطرنج نیز هست اظهار داشت: این یک فرصتی محسوب می‌شود که در نتیجه مسابقات و مراودات ایجاد شده و در بعد خارجی واقعاً یک واقعیت تاثیرگذار است چون تاکنون در اعزام‌ها نیز اثرات خود را نشان داده است.

رئیس هیئت شطرنج آذربایجان‌غربی گفت: نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه بازیکنان استانی از گذشته دور در این دوره از مسابقات مثبت ظاهر شده و به نظر می‌رسد که به درجه‌ای که مدنظر است دست یافته‌اند چون شطرنج ورزشی نیست که شخصی یک شبه استاد بزرگ شود بنابراین بازیکنان در چنین مسابقاتی شرکت کرده و "رنکینگ" می‌گیرند و به واسه آن "فیده" و سپس بین‌المللی می‌شوند و در نهایت به درجه استادبزرگی می‌رسند پس برگزاری این مسابقات فرصت بزرگی برای بازیکنان ایجاد می‌کند.