تحصیل با طعم ترس و تخریب در روستای حسین مامه بوکان

 آموزش مناسب یکی از راه‌های اساسی پیشرفت جوامع محسوب می‌شود و تحصیل دانش‌آموزان در مدارس  استاندارد از مهم‌ترین اولویت‌های متولیان امر تعلیم و تربیت است تا بتوانند مقدمات موفقیت و پیشرفت فرزندان این مرز و بوم را حتی در دورترین مناطق کشور مهیا کنند.

هرچند با وجود اینکه در استان‌های برخوردار، مدارسی با مجهزترین امکانات برای فراگیری آموزش‌های لازم ایجاد شده و به دنبال هوشمندسازی مدارس، تهیه و تأمین امکانات آموزشی و بهداشتی برای ارتقاء سطح آموزش مدارس هستند اما از طرفی برخی دانش‌آموزان‌ مناطق محروم کشور، در مدارسی تخریبی، کانکسی و یا کپری تحصیل می‌کنند.

با وجود اینکه بعد از انقلاب اسلامی اقدمات بسیار خوبی در حوزه ساخت، تجهیز و تعمیر مدارس انجام شده و در این عرصه خیران مدرسه‌ساز نیز نقش مؤثری داشته‌اند اما هنوز در گوشه‌هایی از کشورمان دانش‌آموزانی وجود دارند که تحصیل خود را در مدارس تخریبی پی میگیرند به‌ طوری‌که مدرسه‌ای استاندارد با امکانات برای این دانش آموزان به یک افسانه تبدیل‌شده است.

دانش آموزان بعضی از مناطق محروم شهرستان بوکان نیز از این امر فارغ نیستند هرچند طی چند سال گذشته با درایت مسئولان شهرستانی و مجمع خیرین مدرسه ساز بسیاری از روستاهای دور افتاده بوکان که از نبود مکان آموزشی استاندارد رنج می بردند صاحب مدارس استاندارد شدند.

روستای حسین مامه از توابع بخش سیمینه بوکان یکی از مناطق محروم از نظر امکانات آموزشی در این شهرستان است که هم اکنون دانش آموزان آن در سایه وحشت از تخریب ساختمان مدرسه به کلاس درس می روند و از کمبود امکانات آموزشی نیز رنج می برند.

یکی از اعضاء شورای روستای حسین مامه در همین رابطه به خبرنگار کانی پرس گفت: این دبستان تخریبی تنها دبستان روستای 700 نفری حسین مامه است که 100 دانش آموز هم اکنون در آن مشغول به تحصیل هستند.

 

اسماعیل محمدی سال ساخت دبستان این روستا را پیش از انقلاب عنوان کرد و افزود: این دبستان دو کلاسه 20 سال است تخریبی اعلام شده است ولی متاسفانه هنوز شاهد حضور فرزندانمان در این مدرسه هستیم.

وی عنوان کرد: چندین سال قبل یک کلاس درس دیگه در حیاط این مدرسه با چوب و بلوک های سیمانی ساخته شد که متاسفانه آن نیز هم اکنون به حالت تخریبی رسیده است.

محمدی ادامه داد: اهالی روستا چندین سال پیش 5 هکتار زمین را در اختیار اداره آموزش و پرورش شهرستان قرار دادند که بعد از  چندین بار مکاتبه و اعلام نظر از سوی مسئولان و همچنین نقشه برداری و حتی ریختن مصالح توسط خیرین هیچ اقدامی برای ساخت این مدرسه صورت نگرفته است.

این اهل روستای حسین مامه می افزاید: در سال تحصیلی 94/95 اهالی روستا با حضور رئیس آموزش و پرورش و رئیس مجمع امور خیرین و شورای اسلامی بخش سیمینه و اعضای شوراهای اسلامی روستای حسین مامه تصمیم گرفتند مجدد زمینی را برای احداث مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

وی عنوان کرد: قرار بر این بود که ساخت این مدرسه در سال 95 شروع شود ولی متاسفانه بعد از مدتی باخبر شدیم بازهم کما فی سابق این مدرسه ساخته نمی شود در حالی که وجود پل ارمناک سه راه اتصال 3 استان و بیش از سی روستای منطقه است.

در همین راستا مدیر آموزش و پروش بوکان نیز در گفتگوی اختصاصی با کانی پرس مهمترین مشکل احداث مدرسه روستای حسین مامه را زمین اهدای برای ساخت مدرسه عنوان کرد و گفت:  متاسفانه به علت موقعیت روستا که در حاشیه سیمینه رود و همچنین اتوبان بوکان به میاندواب واقع شده زمینی که بتواند تمام شرایط احداث یک مدرسه را داشته باشد در این روستا وجود ندارد.

احمد رحمانی افزود: زمین اهدای از سوی اهالی روستا در حاشیه سیمینه رود واقع شده که بعد از چندین بار بازرسی توسط کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با احداث مدرسه در این زمین به علت سیلابی بودن منطقه به صورت جدی مخالفت شده است.

وی تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که در سال 95 ساخت مدرسه روستای حسین مامه اجرای شود و دانش آموزان این روستا نیز بتوانند همچون دیگر دانش آموزان بوکانی از مدرسه استاندارد استفاده کنند.

رحمانی ادامه داد: طی تعطیلات نوروز در جلسه ای که در فرمانداری بوکان و با حضور اعضاء مجمع خیرین مدرسه ساز، شورای حسین مامه، بخشدار سیمینه و معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری برگزار شد خرید زمینی جدید در حاشیه روستا برای احداث مدرسه به تصویب رسید که جعفر اصلانی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز متعهد به خرید این زمین به مساحت یک هزار و پانصد متر شد.

در همین رابطه جعفر اصلانی خیر مدرسه ساز بوکانی نیز به کانی پرس گفت: در بازدیدی که از روستا حسین مامه داشتیم بنا به نیاز دانش آموزان این روستا خود را متعهد به خرید زمینی برای ساخت مدرسه ای استاندارد دیدم .

وی ادامه داد: تمام مقدمات خرید زمین نیز انجام گرفته بود که متاسفانه در آخرین لحظات مالک زمین از فروش آن امتناع کرده و همه چیز بار دیگر به روال سابق بازگشت.

اصلانی تصریح کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز، آموزش و پرورش و همچنین همه مسئولان شهرستانی خود را متعهد به ساخت احداث مدرسه حسین مامه می داند و در این راستا تمام تلاش خود را انجام می دهند.

وی عنوان کرد: آخرین پیشنهاد برای ساخت مدرسه حسین مامه این است که مدرسه قدیمی روستا تخریب و در همان مکان مدرسه جدیدی احداث شود.

جعفر اصلانی افزود: قرار بر این شده است در صورت تائید این پیشنهاد و در هنگام احداث مدرسه دانش آموزان این روستا در کانکس های ویژه به تحصیل خود ادامه دهند تا انشاالله در آینده ای بسیار نزدیک شاهد بهره برداری از مدرسه این روستا باشیم.

حال امید است مسئولان شهرستانی به همراه خیرین بزرگوار و اهالی روستای حسین مامه تمام تلاش خود را به کار گیرند تا آینده سازان ایران اسلامی در این روستا بتوانند از امکانات استاندارد اموزشی از جمله مدرسه بهره برند و بتوانند برای این سرزمین در آینده در زمینه های مختلف افتخار آفرینی کنند.