راه ۸۰ روستای چالدران مسدودشد

بارش برف در چالدران تمامی این شهرستان را سفیدپوش کرد و قطعی برق، انسداد راه های روستایی، تعطیلی مدارس، کندی تردد، هجوم مردم به سمت وسایل گرمایشی به همراه خسارت به بخش کشاورزی بخشی از مشکلات ناشی از بارش برف در این شهرستان را رقم زد.

درحالی که کمتر از ۴۰ روز از آغاز فصل پاییز می گذرد بارش برف از بامداد روز گذشته در چالدران آغاز شد تا فصل برگ ریزان با ریزش برف از آسمان رخت سفید بر تن کند اما در همین راستا مشکلاتی در برخی مناطق شهرستان چالدران پیش آمد که با اقدام به موقع از ورود خسارت در بخش ها جلوگیری شد.

فرماندار چالدران بعدازظهر چهارشنبه در جریان بازدید از رفع قطعی برق و بازگشائی محورهای ارتباطی این شهرستان اظهار کرد: بارش برف سنگین که از دیشب آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب مسدود شدن راه ۸۰ روستایی شهرستان با محورهای اصلی این شهرستان شده است.

کریم حسین زاده بابیان اینکه تمام محورهای اصلی چالدران به شهرهای همجوار در حال حاضر باز بوده و راهداران اداره راه و شهرسازی برای بازکردن راههای ارتباطی روستاهای مسدود شده تلاش می کنند، اضافه کرد: به علت بارش سنگین برف عبور و مرور وسایل نقلیه در مناطق برف گیر و کوهستانی به لحاظ یخبندان جاده ها به سختی و با زنجیر چرخ صورت می گیرد.

وی با هشدار به مردم و نیز مسافرانی که قصد سفر به این شهرستان را دارند تاکید کرد: رانندگان و مسافرینی که قصد سفر به چالدران را دارند باید زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی همراه داشته باشند.

ارتفاع برف در چالدران به ۶۰ سانتیمتر رسید

وی ارتفاع برف در نقاط شهری را ۴۰ و در ارتفاعات بیش از ۶۰ سانتیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش سنگین باعث شکستگی درختان و قطع جریان برق در شهرستان شده بود که با تلاش شبانه روزی مأموران اداره برق مشکل رفع شده است.

حسین زاده با بیان اینکه بر اثر بارش سنگین برف، مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان چالدران نیز در دو شیفت صبح و ظهر تعطیل شده است ادامه داد: در صورت تداوم شدید بارش برف فردا نیز در این خصوص تصمیم گیری می شود.

وی از پمپ بنزین داخل شهر، ادارات خدمات رسان از جمله اداره گاز و واحدهای نانوائی بازدید و تاکید کرد: هیچ مشکلی در ارائه خدمات به شهروندان وجود ندارد و نیروهای امدادی در حال آماده باش در صورت بروز حادثه هستند.

فرماندار چالدران همچنین با تاکید بر اینکه باید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در تمامی مراحل بحران از آمادگی کامل برخوردار باشند اظهار کرد: راههای مواصلاتی بین شهری این شهرستان باز بوده و در چهار محور اصلی مواصلاتی تردد با کندی انجام می شود.

قطعی ۸ ساعته برق در چالدران

حسین زاده با بیان اینکه قطعی گاز در این شهرستان گزارش نشده است، بیان کرد: امروز هشت ساعت قطعی در خطوط فرعی برق این شهرستان رخ داد که به صورت ممتد و منقطع و لحظه ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه با هرس درختان موجود در مسیر خطوط برق، هم اکنون وضعیت عادی در شهرستان برقرار است بیان کرد: بارش سنگین برف در این منطقه موجب شکسته شدن شاخه های برخی از درختان شده است.

همچنین شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی بارش سنگین برف در شهرستان چالدران که منجر به شکستن درختان و افتادن آنها بر روی شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف شده بود  با تلاش کارکنان مدیریت توزیع برق چالدران رفع شد.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در با پیش بینی وضعیت هوای استان گفت: پیش بینی می شود که هوای مناطق شمالی استان و مرکز نیمه ابری باشد که بارش برف در شمال استان دور انتظار نیست.

مهدی صابری با اشاره به اینکه جنوب استان آذربایجان غربی بارانی و مرکز استان نیز شاهد بارش باران به میزان کم خواهد بود عنوان کرد: بررسی نقشه های پیش یابی نشان می دهد که طی امروز همچنان شاهد ابرناکی، بارش باران و در نقاط سردسیر بارش برف خواهیم بود. از فردا به طور موقت از میزان ابرناکی کاسته خواهدشد.

وی بابیان اینکه بارندگی ها تا فردا تداوم دارد و دمای هوای استان نیز ثابت است، اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته چالدران با دمای ۲ درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین شهر استان و شاهین دژ با دمای ۱۶ درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین شهر استان بوده است.

صابری با اعلام اینکه دمای هوای در ارومیه نیز بین چهار تا هشت درجه سانتیگراد در نوسان بود اظهارداشت: تا فردا پیش بینی می شود وضعیت هوای استان گرمتر شود اما از اوایل هفته آینده مجدد شاهد بارش ها در شهرستانهای استان خواهیم بود.

اما آنچه مسلم است اینکه با تداوم بارش برف، باران و سرما، امروز شاهد لغزندگی جاده‌ها بوده ایم که توصیه شده مسافران برای تردد در جاده‌ها تجهیزات ایمنی و زمستانی به همراه داشته باشند.