اهدای پلاسما برای بهبودیافتگان کرونا بی خطر است

ویروس کرونا ناشناخته است  و تا به امروز درمان قطعی برای این ویروس پیدا نشده است. تنها قرنطینه کردن فرد بیمار و مصرف دارو‌های تقویتی تاحدی می‌تواند فرد را از مرگ نجات دهد.

در بین کشور‌های جهان، ایران دومین کشوری است که برای درمان حداقلی این ویروس از روش پلاسما درمانی استفاده می‌کند. پلاسما درمانی روش کمتر شناخته شده‌ای است که برای درمان این ویروس استفاده می‌شود.

در این روش، پلاسمای خون بیماران کرونایی که بهبود یافته اند گرفته می‌شود و به بیماران مبتلا به کرونا تزریق می‌شود. طبق آمار تا به امروز نزدیک به ۴۰ درصد از بیماران کرونایی با این روش درمان شده و بهبود یافته اند. پلاسما همان مایع موجود در خون است که ۵۵ درصد از حجم کل خون را تشکیل می‌دهد.

اصلاح شود//علی بیگی

بیماران کرونایی برای دست یافتن به سلامتی شان به نوعی از آنتی بادی‌ و پادتن‌ احتیاج دارند که در بدن بیماران کرونایی که به تازگی بهبود یافته اند، تولید می‌شود.

اهدای پلاسما به هیچ عنوان ضرر و عوارضی برای افراد ندارد. بهبود یافتگان صرفا با مصرف مقداری مایعات پلاسمای اهدا شده را جبران می‌کنند. اهدای پلاسما حدودا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و پس از جداسازی پلاسما خون مجدد به بدن فرد اهدا کننده باز می‌گردد.

اصلاح شود//علی بیگی

هنگام اهدای پلاسما لازم است به چند نکته توجه داشته باشید:

 - جواب تست کرونای مثبت تان را به همراه داشته باشید.

 - حداقل ۳۰ روز از منفی شدن آزمایشتان گذشته باشد و سلامتی تان را تا حدودی به دست آورده باشید.

به گفته پزشکان اگر بتوانیم پادتن‌هایی که علیه ویروس مقابله می‌کنند را زودتر وارد بدن فرد بیمار کنیم، می‌توانیم این بیمای را کنترل کنیم.