سرانجام توزیع بسته‌های ایمن اینترنت برای دانش‌آموزان به کجا رسید؟

 با ورود رسمی شبکه شاد به نظام تعلیم و تربیت جدا از خلأ‌های نرم افزاری و سخت افزاری این پلتفرم آموزشی، موضوع دیگری که اولیای دانش آموزان را نگران کرده است، دسترسی به محتوای مناسب در فضای مجازی و دوری از هرگونه دسترسی به اطلاعات و مطالبی است که ممکن است در فضای مجازی موجود و با گروه سنی کودک و نوجوان سنخیتی نداشته باشد.

همین نگرانی موجب شد تا آموزش و پرورش با همراهی وزارت ارتباطات راهکاری به نام  سیم کارت شاد  را با فضای ایمن برای دانش آموزان تدارک ببیند، سیم کارتی که در تشریح جزئیات آن مطرح می‌شد مقرر است اینترنت پاک در دسترس دانش آموزان قرار دهد.

با وجود این شرایط، اما نه تنها سیم کارت شاد به دست دانش‌آموزان نرسید بلکه تاخت و تاز شیادان و کلاهبرداران شدت گرفت و با تبلیغات دروغین توزیع سیم کارت سعی بر کلاهبرداری از مردم داشتند که بار‌ها از سوی پلیس آگاهی رسانی به مردم انجام شد.

همین چند روز پیش بود که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره سرانجام توزیع سیم کارت شاد گفت که این سیم کارت‌ها به دلیل محدودیت‌های موجود برای اپراتور‌ها منتفی است و به جای آن بسته‌های ایمن در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

 

در همین مورد محمود حبیبی مدیرکل فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در تشریح جزئیات توزیع بسته‌های ایمن به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که وزارت ارتباطات به عنوان سیاستگذار سیاست‌های تدوین و توزیع این بسته‌ها را به اپراتور‌ها اعلام می‌کند و اپراتور‌ها بر این اساس بسته‌های ایمن را ارائه خواهند کرد.

او ادامه داد: آموزش و پرورش در این مورد به عنوان مطالبه گر و سفارش دهنده خواهد بود و عامل اجرایی محسوب نمی‌شود؛ البته  ما پیگیر هستیم.

به دنبال این موضوع محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جدیدترین اظهارات خود درباره مراقبت از دانش آموزان در فضای مجازی از فعال شدن طرح کوشا خبر داد و اینگونه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی مطرح کرد: «با شماره‌گیری #۳*۳*۵۵۵* سیم کارت در طرح کوشا قرار گرفته و دسترسی کودکان صرفاً به سایت‌های اعلامی آموزش و پرورش فراهم است. سیم کارت با شماره گیری #۴*۳*۵۵۵* به شرایط عادی باز می‌گردد. همراه اول، رایتل و شاتل‌موبایل هم به زودی نحوه فعال سازی طرح کوشا خود را اعلام خواهند کرد.»

سرانجام توزیع بسته‌های ایمن اینترنت برای دانش آموزان به کجا رسید؟

با وجود این شرایط به نظر می‌رسد این طرح همان توزیع بسته‌های ایمن اینترنت برای دانش آموزان باشد هرچند که هنوز جزئیات بیشتری از این بسته‌ها مطرح نیست.