افتتاح ۸۰ خانه بهداشت عشایری/آمار کم ابتلا به کرونا در میان عشایر

دکتر صادق تبریزی شامگاه گذشته سه شنبه ۱۵ مهرماه در سفر یکروزه خود به شهرستان اسدآباد به منظور بررسی وضعیت شهرستان و پایش عملکرد دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در زمینه مبارزه و مدیریت کروناویروس در نشست با نماینده مردم اسدآباد در مجلس و رئیس و معاونان دانشکده علوم پزشکی، اظهار کرد: طی مدت گذشته در رابطه با شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور براساس آمار کمترین میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا مربوط به جامعه عشایری بوده است.

وی تأمین خدمات اولیه اساسی بهداشتی برای مردم در بحث بیماران کرونایی را به عنوان یکی از وظایف بهداشت و درمان، مهم ارزیابی کرد و افزود: در ایزوله افراد شناسایی شده کرونایی در منزل خود و در صورت نیاز بستری در بیمارستان ارائه خدمات جامانده را باید مدنظر قرار داده و  افراد جامانده از خدمات در اولویت قرار بگیرند.

تبریزی با اشاره به اینکه اُفت ارائه خدمات اساسی بهداشتی در دنیا ۴۰ درصد بوده اما در ایران این مورد حدوداً ۱۵ درصد است، خاطرنشان کرد: در بحث کرونا نظارت بر مدارس بسیار مهم بوده و تشدید نظارت ها ضرورت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اقداماتی که هر فرد برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا چون استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌دهد، از نقش مؤثری در جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا نیز برخوردار است که امیدواریم با رعایت این موارد علاوه بر کرونا امسال شاهد شیوع کمتر بیماری آنفلوآنزا نیز باشیم. 

تبریزی یادآور شد: خانواده وزارت بهداشت در کل کشور با کمترین میزان امکانات و اعتبارات، بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند و کشور ما با وجود همه تحریم‌های ظالمانه بهترین خدمات را به مردم عرضه می‌کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز بحث پیگیری زمین بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) را برای ارائه خدمات بهتر به مردم شهرستان لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: باید از سیاسی کاری و حاشیه در انجام امور به شدت پرهیز شود و تمام توان خود را برای خدمت به مردم به کار گیریم.

کیومرث سرمدی انضباط اداری، انضباط مالی و توجه به بیت المال و تخصص گرایی را سه عامل مهم برای پیشبرد اهداف دانشکده علوم پزشکی شهرستان برشمرد.  

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم گفت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» طبق دستورالعمل‌های ارسالی از طرف وزارت متبوع پیگیری شده و با ادارات در سطح شهرستان هماهنگی‌های لازم به عمل آمده و سفیران سلامت ادارات در حدود ۸۰ درصد مشخص شده‌اند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

جواد نظری‌پویا افزود: در ایام کرونا، مراجعه خدمات دندانپزشکی به مراکز درمانی کاهش یافته که این امر موجب شده دانش آموزان در زمینه وارنیش فلورایدتراپی عقب بمانند که ما می‌توانیم با آموزش خانواده‌های آنها، از این طریق بحث وارنیش فلورایدتراپی را انجام دهیم و این امر نباید مغفول بماند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم بیان کرد: علاوه بر تخت‌های بیمارستان قائم(عج)، تعدادی تخت برای بستری بیماران کرونایی در دانشگاه پیام نور آماده بوده  که خوشبختانه تاکنون از آنها استفاده نشده است.

عاطفه سمائی گفت: با وجود بیماران کرونایی در سطح شهرستان، مرگ و میر این بیماری خوشبختانه بسیار پایین است و تاکنون هیچ یک از پرسنل دانشکده در اثر کرونا فوت نکرده‌اند و آمار و بهبودیافتگان کرونا و سطح شهرستان بسیار بالاست و از نظر دارو و امکانات و تجهیزات کمبودی نداریم.