دو برابر شدن تعداد سالمندان کشور

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: دولت تدبیر و امید به موضوع سالمندان توجه ویژه دارد و همواره تلاش کرده در تأمین معیشت بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی قدم‌های خوبی بردارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین‌ اجتماعی  بیان کرد: مطالبه ۱۴ ساله بازنشستگان با همت دولت تدبیر و امید و کمک‌های سازمان برنامه و بودجه و با تلاش‌های سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری محقق شد و در آخرین اقدام توانستیم ۷۷ درصد حقوق بازنشستگان کشوری را افزایش دهیم و در چند روز گذشته احکام صادر شد و شرایط نسبتا مطلوبی برای بازنشستگان کشوری فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه با اعطای تسهیلات رفاهی، سایر نیاز‌های بازنشستگان کشوری را فراهم می‌کنیم، ادامه داد: اعطای وام ازدواج فرزندان بازنشستگان، اعطای وام ضروری و ... مورد توجه جدی قرار گرفته است.

شریعتمداری با بیان اینکه برای ۳.۵ میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی تسهیلات رفاهی را ۱۲ برابر کرده‌ایم، افزود: حجم پرداخت‌های بانک رفاه به بازنشستگان تأمین اجتماعی از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۲۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و همه این اقدامات در جهت رضایتمندی جامعه سالمندی و تأمین معیشت آن‌ها همراه با زندگی لذت‌مند بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آینده نگری برای سالمندان روستایی، گفت: صندوق بیمه روستاییان و عشایر در دولت تدبیر و امید قدم‌های خوبی برداشته است. پیش از شروع فعالیت دولت فعلی، ۶۵۰ خانوار روستایی تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر بودند، اما با شروع دولت یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار به جمعیت صندوق بیمه روستاییان و عشایر افزوده شدند.

شریعتمداری تصریح کرد: ۱.۵ میلیارد تومان بودجه از طرف دولت برای پرداخت سهم حق بیمه خود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از روستاییانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند اختصاص داده شد و روستاییانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند، تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر قرار گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه حداقل سن برای عضویت در صندوق بیمه روستاییان و عشایر مانند استخدام‌های کشوری و لشکری نیست، گفت: میانسالان می‌توانند با پرداخت حداقل حق بیمه برای دریافت مستمری امیدوار باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امید به زندگی یکی از مهمترین بخش زندگی سالمندان است، بیان کرد: سن ۰ تا ۱۵ سال در جامعه ما کاهش پیدا کرده و امید به زندگی کم شده است و این نشان می‌دهد که جامعه ما در حال حرکت به سمت پیر شدن است، البته از پیر شدن جامعه استقبال نمی‌کنیم، اما با پیر شدن، افراد باید بتوانند رشد خود را حفظ کنند و شرایط مطلوبی در دوره سالمندی داشته باشند، لذا ضروری است که برای سالمندان امید به زندگی ایجاد کنیم تا زندگی با نشاطی را در دوران سالمندی خود سپری کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه شورای ملی سالمندان نگاه ویژه‌ای به حوزه سالمندی دارد، گفت: این شورا علاوه بر توجه به وضعیت معیشت و سلامت سالمندان، به نشاط اجتماعی سالمندان، حضور سالمند در جامعه و حضور فعال همزمان با سلامت سالمند تأکید دارد.

وی تصریح کرد: سند ملی سالمندان پیش بینی می‌کند با توجه به اینکه رشد جمعیت سالمندان قابل ملاحظه است، باید توجه ویژه‌ای به نیاز‌های سالمندان کنیم. جمعیت سالمندان از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده و پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۰ جمعیت سالمندان کشور دو برابر شود، این در حالی است که در کشور‌های دیگر طی ۱۰۰ سال این رشد جمعیت سالمند وجود داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با دو برابر شدن جمعیت سالمندان باید شرایط مطلوبی را ایجاد کنیم، ادامه داد: برای جلوگیری از پیری جمعیت باید گام‌های مثبتی برداریم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: از اعضای محترم تدوین کننده سند ملی سالمندان که یک سند کامل و جامعی را تهیه کرده‌اند، تشکر می‌کنیم. نام اساتیدی که در تدوین این سند مشارکت داشتند در پایان سند ثبت شده است. دستگاه‌های اجرایی مختلف در تنظیم این سند مشارکت کردند و سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها حضور فعالی برای تهیه سند داشته‌اند.