عدم تحقق برنامه‌های اولویت‌محور پذیرفتنی نیست

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در صحن شورای شهر، اظهار داشت: کمتر از یکسال از عمر مدت شهری پنجم باقی مانده و این در حالی است که با مشکلات مالی زیادی به دلیل همه‌گیری کرونا و تحریم‌ها مواجه هستیم.

وی افزود: البته با این همه دشواری توانسته‌ایم در مدیریت شهری گفتمان انسان‌محور خود را در  اداره شهر تثبیت کنیم. گفتمانی که کاهش جدی تأثیرات امضاهای طلایی،‌ احترام به سرمایه‌های انسانی شهر، توقف شهرفروشی، شفافیت و صیانت از محیط زیست را به همراه داشته است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ‌البته با وجود اراده در مدیریت شهری برای تحقق برنامه‌ها در عمل رویه‌ها، نامناسب بوده و تمرکزگرایی بر انجام امور در سازمان‌های شهرداری مانع از تحقق برنامه‌ها در فرصت باقیمانده شده است.

سالاری گفت: یکی از بیماری‌های مزمن مدیریت شهری تهران بروکراسی پیچیده و تمرکزگرا است که ریشه در عوامل مختلفی دارد و به زیان مردم شهر است چرا که سبب کندی در تصمیم‌گیری و عقب‌ماندگی در مدیریت شهری می‌شود.

وی تأکید کرد: باید هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی گره‌های کار اقداماتی انجام داد و فهرستی از ضروری‌ترین موارد تجدیدنظر در فرآیندها و رویه‌های مدیریتی با رویکرد تفویض اختیار از ستاد شهرداری به صف کرد.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر غلبه ترس مفرط بر بدنه مدیریت شهری گفت: این موضوع سبب رویکرد پاک کردن صورت مسأله شده است و مشکلاتی به همراه داشته بنابر این باید اقدامات لازم جهت رفع این مشکل انجام شود.

سالاری تصریح کرد: عدم تحقق برنامه‌های اولویت‌محور به هر بهانه‌ای از جمله کمبود منابع مالی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و شهرداری تهران با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل قابل توجهی که در سطح مناطق و محلات تهران وجود دارد باید اقدامات لازم را جهت انجام 3 تا 4 هزار پروژه محله‌ای انجام دهد.

وی گفت:‌بنده به عنوان عضو شورای شهر در راستای تحقق این برنامه‌ها تمام قد از شهردار تهران حمایت می‌کنم البته در صورت تعلل در اجرای برنامه‌ها در پاسخ به مطالبات مردمی، خود را ملزم به استفاده از تمام ظرفیت‌ها و حقوق قانونی شورا به منظور پاسخگو کردن شهردار می‌کنم.