حل مشکلات استان‌ها با ورود استادان و دانشجویان

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره ورود استادان دانشگاه‌ به شناسایی مشکلات صنایع در کشور اظهار کرد: آموزش عالی به علت وجود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های بسیار فعال درون استان‌ها، از دانشجویان و استادان خواستار شده است تا راجع به مسائل و مشکلات استان‌ها بیشتر بررسی کرده و برای رفع آن‌ها تلاش کنند.

او افزود: با توجه به اینکه انواع و اقسام مشکلات گوناگون در درون استان‌ها مطرح شده است، بنابراین با شناسایی بهتر مزیت ها، توانمندی‌ها و مشکلات آن‌ها می‌توان از امکانات موجود در جهت تقویت و بهبود وضعیت استان‌ها استفاده کرد.

سیف تصریح کرد: دانشجویان تعهد خوبی در شناسایی مشکلات و توانمندی استان‌ها دارند و می‌توانند با استعداد بی نظیر خود به منطقه و اطراف خود از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کمک کرده و اثر بخشی و بهبود آن را با چشم شاهد باشند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: به منظور شناسایی مشکلات و توانمندی استان‌ها تنها نقش دانشگاه‌ها مدنظر نیست، اما آن‌ها می‌توانند با پشتوانه علمی و فناوری خود فعالیت داشته باشند و با حمایت‌های خود از استانداری و ادارات استانی و با همکاری آنان تا حد امکان مشکلات را بر طرف کرده و از این طریق شیوه‌های همکاری را گسترش دهند.

سیف درباره اجرای دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و سازمان‌ها گفت: فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی جامعه و صنعت به علت اینکه به صورت مستمر و دقیق‌تر با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها در ارتباط باشیم و بتوانیم مسائل و مشکلات کشور را بشناسیم، تعریف شده است تا بتوانیم از این طریق فعالیت‌های علمی خود را در سمت و سوی بهبود وضعیت سوق داده و مشکلات را رفع کنیم.

طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: در طرح فرصت مطالعاتی استادان بین ۳ تا یک سال به صورت تمام وقت یا پاره وقت ماموریت خود را ایفا کرده و با شناسایی و آسیب شناسی مشکلات و مسائل کشور کمک زیادی به رفع مشکلات خواهند کرد و استادان بعد از طی کردن این دوره‌ها با جهت گیری‌های علمی و تحقیقاتی بهتر و مطلوب تری به دانشگاه‌ها باز خواهند گشت تا این روش مکملی برای رفع مشکلات، پایان نامه‌ها و دروس ارائه شده باشد.

سیف تاکید کرد: فرصت مطالعاتی در رشته‌های هنر، علوم انسانی و فنی در حال انجام است و به نظر می‌آید که این به عنوان یک ابزار بسیار عالی در دست دانشگاه هاست تا بتوانند اعضای هیئت علمی را فعال‌تر کرده و به اینصورت شناخت بهتری نسبت به رویداد‌ها و برنامه‌های کشور در صنایع، دستگاه‌های مختلف و ... به منظور هم افزایی بهتر در این حوزه فراهم کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در پایان یادآوری کرد: حدود ۱۱۴ عضو هیئت علمی در فرصت‌های مطالعاتی شرکت کرده اند و خیلی از وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها پذیرای این افراد بوده اند. باید گفت که این آمار می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد تا بتوانیم روز به روز شاهد اثر بخشی مطلوب‌تر این موضوع باشیم.