لزوم کارآفرین بودن دانشگاه‌ها

مهدی پور فتح، مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران درباره کارآفرین بودن دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه کار آفرین نسل جدیدی از دانشگاه هاست.

او افزود: دانشگاه‌ها در گذشته‌های دور‌تر و در کشور‌های غربی صرفا وظیفه آموزشی داشتند و به تدریج پژوهش به این حوزه اضافه شد. در ایران تا اواخر دهه ۶۰ آموزش محور بودیم و از ابتدای حدود سال ۷۰ پژوهش محور هم شدیم و توانستیم در این دو حوزه به خوبی فعالیت داشته باشیم.

پور فتح تصریح کرد: دانشگاه‌ها در نسل جدید به سمت کار آفرینی در حرکت هستند و این به معنای دور ماندن آنان از آموزش و پژوهش نیست، در واقع جهت دهی آموزش و پژوهش به گونه‌ای است که به کارآفرینی هم منجر خواهد شد.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: تاکید روی مسائلی که به درد جامعه نمی‌خورد لازم است تا با یک بازنگری ایجاد شده آموزش و تحقیقات دانشگاه‌ها بتوانند کاربردی عملی و موثر در زندگی مردم، مسائل و مشکلات جامعه داشته باشند.

پورفتح تاکید کرد: حدود ۲ دهه اخیر توجه زیادی به مسئله «کارآفرین بودن دانشگاه ها» شده است، از اوایل سال ۸۰ اهمیت به مسائل کارآفرینی و مسائل جدی جامعه پر رنگ‌تر شد و سالانه این وضعیت روند رو به رشدی را طی کرد.

او گفت: خیلی از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با کمک فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی تاسیس شده اند و با آرمان‌های معقول تری در جهت پیش برد اهداف کار آفرین شدن فعالیت‌های خود را نشان می‌دهند.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه‌ها به منظور کار آفرین شدن دانشگاه‌ها لازم است تلاش کنند و آموزش‌های ارائه شده به دانشجویان را متناسب با نیاز‌های واقعی و ضروری جامعه انجام دهند.

پور فتح بیان کرد: نیاز است تا تمامی آموزش‌ها و پژوهش‌ها از قبیل پایان نامه‌ها در راستای نیازمندی‌های کشور انجام شوند، در حال حاضر نیازمندی‌های متفاوتی در تمامی حوزه‌ها داریم که باید رفع شوند و همچنین تعداد بسیار زیادی دانشجو تحصیلات تکمیلی ، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داریم که از این میان تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران، بالای ۲۰ هزار نفر است و این افراد باید با بهره گیری از استعداد‌های خود مسیر کارآفرین بودن دانشگاه‌ها را ادامه دهند تا به موفقیت‌های بزرگی برسند.

تناسب میان پایان نامه‌های دانشگاه تهران با نیاز‌های کشور

او با بیان اینکه تلاش دانشگاه تهران بر مبنای ایجاد تناسب میان پایان نامه ‌ها و نیاز‌های کشور است، تاکید کرد: دانشجویان و استادان باید با شناسایی مشکلات جامعه درصدد رفع آن‌ها برآیند تا از این طریق دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی حرکت کرده آسیب شناسی‌های مناسبی انجام شود.

پور فتح اضافه کرد: همانطور که می‌دانیم تمامی خودرو‌ها نیازمند قطعات‌های تک هستند و این قطعات یکی از دلایلی بود که در سال‌های اخیر صنعت خودروی ما را دچار مشکل کرد، اما در حال حاضر این حوزه با دانشگاه فعالیت‌های بی شماری داشته و توانسته است بسیاری از مشکلات جامعه را پوشش دهد.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران درباره تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: لازم است تا همکاری‌های خوبی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود و برای تحقق آن به واسط احتیاج داریم تا بتوانیم رابطه خوبی میان این دو بخش برقرار کنیم، چرا که برای داشتن یک دانشگاه کارآفرین وجود این ارتباط لازم و ضروری است.

پور فتح تاکید کرد: اگر دانشجویان علوم اجتماعی با نهاد‌های مختلف مانند وزارتخانه ها، شهرداری ‌ها و ... برقرار نکنند نباید انتظار رفع مشکلات جامعه را داشته باشیم؛ چرا که تمرکز روی مسائل جامعه با استفاده از این ارتباط‌ها محقق خواهد شد.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید متناسب استعداد‌های خود به رفع مشکلات جامعه برخیزند و تنها به دنبال پیدا کردن کار نباشند و این مسئله به معنای این نیست که از تحقیقات بنیادین و اساسی باز بمانیم، قطعا همیشه باید بخشی از فعالیت‌ها به منظور تحقق کار‌های پژوهشی در نظر گرفته شود تا اثر بخشی بلندت مدت شان بیشتر نمایان شود.

پور فتح در پایان یادآوری کرد: برنامه ریزی‌های کوتاه مدت بین ۵ تا ۱۰ سال به منظور رفع مشکلات جامعه از سوی دانشگاه‌ها امری لازم و ضروری است تا بتوانیم آن‌ها را متناسب با نیاز‌های روز حل کنیم و باید بدانیم که کارآفرینی به عنوان موتور توسعه فناوری در کشور مدنظر ماست.