روش جدید برای تشخیص کرونا در کمتر از یک دقیقه

 محققان می‌گویند، این آزمایش تنفسی غیرتهاجمی است و برای انجام آن نیازی به سواب نیست. در این آزمایش از «امضا‌های تنفسی» برای تشخیص سریع کووید-۱۹ از سایر وضعیت‌های تنفسی مانند آسم و آنفلوآنزا استفاده می‌شود.

این آزمایش با شناسایی ترکیبات شیمیایی یا «نشانگر‌های زیستی» مختلفی عمل می‌کند که در نفس افراد مبتلا به کووید-۱۹ و نه افراد مبتلا به سایر وضعیت‌های تنفسی فراوان‌تر است.

این آزمایش که به عنوان بخشی از پروژه‌ای به نام TOXI-Triage ابداع شده است، از دو آزمایش برجسته پیشرو برای تشخیص کووید-۱۹ که برای انجام آن‌ها لازم است با سواب نمونه‌هایی از مایع بدن گرفته شود، تهاجم کمتری دارد.

پروژه TOXI-Triage با هدایت دانشگاه «لافبورو» در انگلیس چهار سال پیش با هدف تعیین موثرترین روش‌ها برای ارزیابی تلفات ناشی از یک رویداد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیواکتیو یا هسته‌ای آغاز شد.

اکنون محققان شرکت کننده در این پروژه برخی از فناوری‌های موجود را برای طراحی آزمایش تنفسی کووید-۱۹ مورد استفاده مجدد قرار دادند. این محققان با استفاده از آزمایش‌های تنفسی، توانستند بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را از بیمارانی که به این ویروس آلوده نبودند، با دقت ۸۰ و ۸۱.۵ درصد به ترتیب در «ادینبورگ» و «دورتموند» تشخیص دهند.

این محققان یادآور شدند که روش آن‌ها می‌تواند تجربه انجام آزمایش ویروس کرونا را بهبود بخشد و «نقشی در راه اندازی مجدد اقتصاد» داشته باشد.

«اِما برُودیک» محقق شرکت تشخیصی Imspex Group گروه مستقر در کاردیف که در این تحقیق همکاری می‌کند، گفت: در حال حاضر دو آزمایش اصلی برای تشخیص کووید-۱۹ - تشخیص آنتی ژن و PCR - هر دو از ابزار‌های تهاجمی برای گرفتن نمونه استفاده می‌کنند.

این آزمایش‌ها می‌تواند برای بیمار ناراحت کننده باشد و ممکن است برخی از افراد را که به شدت لازم است آزمایش دهند از انجام این کار منصرف کند.

محققان امیدوارند که توسعه و تأیید رویکرد آن‌ها امکان تشخیص سریع کووید-۱۹ را در فصل‌هایی که آنفلوآنزا شدت دارد، فراهم کند.