دستگیری بیش از ۲۶ هزار معتاد در سال جاری

مصطفی هادی زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در حاشیه ششمین جلسه هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به کشفیات مواد مخدر در ۶ ماهه نخست سال در تهران، اظهار کرد: ما شاهد افزایش ۵۱ درصدی کشفیات در تهران هستیم به این صورت که سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۱۸ کیلو گرم بوده و امسال این آمار به ۱۴ هزار و ۵۳۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در دستگیری‌ها ۱۱ درصد کاهش داشته ایم که علت اصلی آن الزامات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که مسائل فاصله گذاری و مراکز نگه داری کمتر باید پذیرش کنند و علیرغم افزایش ظرفیت مراکز نگه داری این کاهش رخ داده که طبیعی است.

وی افزود: با وجود اینکه تهران یک استان مرزی نیست، ولی همیشه در کشور جزء رتبه‌های اول در کشفیات مواد مخدر است. بیشترین ماده کشف شده تریاک است که ۷۷ درصد آمار کشف را شامل می‌شود و حشیش نیز ۹ درصد از کشفیات در تهران بوده است.

هادی زاده با بیان اینکه دستگیری ۲۶ هزار و ۹۵ معتاد بیشترین تعداد در بخش دستگیری است، گفت: ۵۸ درصد از دستگیرشدگان این افراد هستند و ۲۸ درصد از این افراد هم توزیع کنندگان مواد مخدر هستند. ۱۱ هزار و ۴۸۹ معتاد متجاهر در حال نگه داری در مراکز هستند که هزینه‌ نگه داری هر نفر روز این افراد ۲۸ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما به عنوان دبیرخانه مواد مخدر استان تهران این است که حتما باید در برنامه‌ی هفتم توسعه شهرداری تهران مکلف به همکاری در زمینه منابع، ایجاد ظرفیت مراکز نگه داری و پذیرش شود. بالاخره زمانی که نیمی از معتادان متجاهر در تهران هستند شهرداری باید مشارکت خود را در این بخش بیشتر کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به اینکه عمده‌ی تامین بودجه با ستاد مبارزه با مواد مخدر است اظهار کرد: سازمان زندان‌ها در این بخش همکاری می‌کند و اگر این سازمان نبود تهران از نظر معتادان متجاهر قابل تحمل نبود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به شورای امنیت ملی کشور این است که اتباع بیگانه‌ای که در مرکز شهر هستند حضورشان ممنوع شود، یعنی زمانی که می‌خواهیم محلات را ساماندهی کنیم این مشکلات اضافه نشود باید این کار را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اگر قانون مبارزه با مواد مخدر دائما اصلاح و تقویت نشود بازدارنده و موثر نیست. به نظر ما این قانون آسیب‌های مواد مخدر را تشدید می‌کند. معتادی که به هیچ وجه حاضر به درمان نیست طبق قانون سه تا شش ماه بیشتر نمیتواند در اختیار قانون باشد و وقتی آزاد شود دوباره به شرایط قبلی بر می‌گردد.

هادی زاده اظهار کرد: اما تاکید ستاد بر این است که فرد دو تا سه سال در اختیار باشد تا درمان و توانمند شود. شهرداری باید ۶ هزار ظرفیت به کمپ‌های اجباری اضافه می‌کرد، اما این اتفاق رخ نداده، پلیس می‌تواند سریع این افراد را جمع آوری کند، اما به مرکز نگه داری نیاز است.

وی بیان کرد: ما همکاری نهاد‌ها و تامین منابع مالی را می‌خواهیم، ظرفیت‌های نگه داری را ایجاد کنند که بتوانیم به اهدافمان برسیم و این افراد را نگه داری کنیم. یکی از مشکلاتی که تهران دارد این است که از شهر‌های دیگر به دلیل وجود غذا به تهران می‌آیند و اتفاقی باید رخ دهد که این افراد به شهر خود برگردند