اهانت به پیامبر اسلام توهین به همه ادیان است

نشست رهبران ادیان توحیدی کشور در محکومیت اهانت دولت فرانسه به ساحت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در کلیسای شرق آشوری تهران برگزار شد.

در این نشست مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ایران در سخنانی ضمن درود به روح پرفتوح امام راحل (ره) و گرامیداشت یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب و همچنین آرزوی عزت و سربلندی برای ملت شریف ایران، فرارسیدن ۱۷ ربیع‌الاول روز ولادت حضرت محمد (ص) را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت گفت و جمع شدن رهبران ادیان توحیدی در نشست امروز را برای یک هدف متعالی که همان اتحاد مؤمنان است، زیبا و دلپسند دانست.

وی با اشاره به حادثه سال ۱۳۸۹ و اقدام یک فرد کشیش نما و توهین به کتاب قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان و توصیه به سوزاندن این کتاب آسمانی، این حرکت را شنیع و زشت دانست و گفت: در آن زمان «پاتریاک ماردنخای چهارم» رهبر فقید جهانی کلیسای شرق آشوری که به ایران آمده بودند، در سخنانی حکیمانه این حرکت را محکوم کرده و گفتند شاید بتوان کتابی را سوزاند اما نمی‌توان اعتقاد و ایمان مردم را سوزاند و به آن خدشه‌ای وارد کرد.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ایران ادامه داد: همچنین در آن زمان نماینده وقت آشوریان در مجلس شورای اسلامی این حرکت کشیش آمریکایی را محکوم کرد.

وی با اشاره حادثه ترور نمازگزاران در مسجدی در کشور نیوزلند گفت: اخیرا یک نشریه فرانسوی اقدام به نشر مطالبی توهین آمیز علیه پیامبر اسلام کرد و در ایام اخیر نیز رییس جمهوری و رهبر، سیاست‌مدار و منتخب مردم فرانسه نیز اقدام به ایراد مطالبی توهین آمیز به پیامبر اکرم (ص) کرده است. 

مارنرسای بنیامین، این حرکت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را بسیار زشت و ناپسند دانست و گفت: این حرکت دور از یک مقام رسمی و رهبر یک کشوری است که خود را متمدن و مترقی می‌داند. چراکه این حرکت زشت در واقع توهین به همه ادیان توحیدی از جمله مسیحیان، زرتشتیان، کلیمیان و آشوریان و همه انسان‌های آزاده است.

وی ضمن قرائتی از عهد جدید رساله اول پولس رسول آیه پنج گفت: «ای برادران من، شما به آزادی خوانده شدید اما نگذارید که این آزادی به بی بندباری برای ارضای امیال نفسانی شما تبدیل شود، بلکه شما یکدیگر را خدمت کنید، چراکه تمام شریعت در یک حکم خلاصه می شود و آن اینکه، همسایه‌ات را مانند جان خود دوست بدار اما اگر با چنگ و دندان به جان یکدیگر بیافتید، حتما یکدیگر را نابود خواهید کرد».

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ایران در ادامه با طرح سؤالاتی اظهار کرد: آیا توهین به مقدسات دیگر ادیان آزادی است؟ آیا باید از آزادی سوء استفاده کنیم؟ آیا آزادی برای اعتلا و ترقی و رشد بشریت و انسانیت است یا برای تخریب و توهین و ناسزاگویی؟ انسان چقدر آزاد است؟ آیا آزادی مطلق است که به هرکار و عمل شنیعی دست بزند؟

وی ادامه داد: در حقیقت انسان آزاد مطلق نیست و از آزادی نسبی برخوردار است تا حد و حدود خود را بداند و به طور حتم آزادی مطلق تنها متعلق به خداوند است. انسان برای احترام به یکدیگر، تکریم شخص متقابل، همسایه متقابل و دین متقابل آزاد است.

مارنرسای بنیامین با تأکید بر اینکه، آزادی برای اعتیلای انسانیت و بشریت است نه توهین به مقدسات دیگر انسان ها، افزود: چراکه نتیجه این گونه توهین ها به سایر ادیان از سوی کشوری که در سازمان ملل دارای حق وتو نیز است، تنها خدشه وارد شدن به اعتقادات است و همچنین دعوت بشریت به شورش، بلوا، جنگ و خونریزی، قتل، غارت، ترور و هرج و مرج در دنیا را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به آیه ۱۲ باب هفت کتاب انجیل مقدس متا گفت: با دیگران همانطور رفتار کنید که می خواهید آنها با شما رفتار کنند و این است خلاصه تورات و نوشته های انبیاء اگر دوست دارید با شما با احترام برخورد شود باید به طرف مقابل خود احترام بگذارید.

در ادامه خاخام یونس حمامی لاله زار رهبر مذهبی جامعه کلیمیان ایران در سخنانی با تأکید بر اینکه، همه ادیان توحیدی مشترک هستند، گفت: پیام آنها محبت، دوستی و حفظ حرمت انسانی است و ما همه خودمان را به شکلی منتسب به حضرت ابراهیم خلیل الله می‌دانیم.

وی گفت: انسان به صرف انسان بودن با ارزش است؛ چراکه شمه ای از وجود الهی در خود به امانت دارد. خداوند انسان را از خاک آفریده و از وجود خود در نهاد انسان دمید. لذا هر فردی در جایگاه خود با ارزش است.

رهبر مذهبی جامعه کلیمیان ایران گفت: توهین به سایر ادیان حتی از انسان های عادی مورد پذیرش واقع نمی شود چه رسد به رییس جمهوری یک کشور، در واقع توهین رییس جمهوری فرانسه به اسلام نشانه ضعف اوست.

حمامی لاله زار تاکید کرد: به طور حتم این شیوه گفتار غربی ها و اهانت به سایر ادیان به اسم آزادی بیان، مورد قبول هیچ عقل سلیمی نیست. آزادی چارچوب مفهوم خاص خود را دارد و به معنای تجاوز و آسیب به دیگران نیست. اگر می خواهیم به خود ما و آیین ما بی احترامی وارد نشود، باید حرمت دیگر انسان ها و ادیان را نگاه داریم.

وی گفت: برخی مدعی هستند فرانسه کشور آزادی است و قانون اساسی نیز بر اساس آزادی است، در صورتی که آنها باید از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیاموزند. طبق اصل ۱۳ قانون اساسی ایران اقلیت های دینی با وجود اینکه جمعیت زیادی ندارند اما آزاد هستند و حق رای دارند و حتی حداقل یک نماینده در مجلس برای دفاع از حقوق خود دارند. این حق بالاتر از آزادی بیانی است که در آن به دیگران توهین می شود.

حمامی لاله زار اظهار داشت: خوشبختانه ما در کشوری زندگی می کنیم با سابقه تاریخی بسیار عظیم و با وجود اختلافات و تفاوت هایی که وجود داشته، در کنار هم و با حفظ حرمت یکدیگر زندگی می‌کنیم.

در ادامه این نشست پیام اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران از سوی نماینده وی قرائت شد.

خلیفه ارامنه تهران در ابتدای این پیام ضمن درود به پیشگاه امام خمینی (ره) و همچنین مقام معظم رهبری و سایر مسوولان ایرانی عنوان کرد: نخستین اصل در روابط انسانی احترام به صفات الهی و صفاتی است که خداوند به انسان داده است.

وی یکی از این صفات را عدالت دانست و افزود: چراکه خداوند عادل است و یکی از زیرمجوعه های عدالت احترام به اعتقادات و سنن یکدیگر است و اگر این اصل را حفظ کنیم و به سنن و اعتقادات یکدیگر احترام بگذاریم، صلح و آرامش در دنیا پایدار خواهد بود اما اگر ما به صفاتی که خداوند به ما داده بی توجهی کنیم و برخلاف آن رفتار کنیم و یکدیگر را همواره مورد ستم قرار دهیم، این آرامش و صلح پایدار نخواهد ماند.

سرکیسیان در ادامه پیام خود، آزادی را دومین صفتی دانست که خداوند متعال به انسان داده است و افزود: آزادی انسان محدود است، آزادی که آرامش همسایه را مختل نکند. سال ۱۳۵۷ در کشور فرانسه در نوفل لوشاتو نماینده ارامنه ایران نزد امام خمینی (ره) رفته و جویای وضعیت مسیحیان پس از پیروزی انثلاب اسلامی شده است که امام نیز فرمودند هیچکس حق تعدی به حقوق ارامنه و مسیحیان را ندارد و آنان برادران و خواهران ما هستند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در همان زمان که حادثه قرآن سوزی از سوی یک کشیش آمریکایی اتفاق افتاد، فرمودند حساب مسیحیان ایران جدا از کسانی است که مقدسات را زیر پا می گذارند.

سرکیسیان تأکید کرده است: اقلیت‌های مذهبی ایران از گذشته جز لاینفک ملت ایران بوده اند و از دیرباز مسلمانان و مسیحیان همچون برادر و خواهر در کنار هم زندگی کرده‌اند و هیچگاه به دین و مقدسات یکیدگر توهین نکرده‌اند.