کیفیت قرنطینه فردی در ایام کرونایی/چه کار‌هایی را می‌توان در قرنطینه انجام داد؟

ویروس کرونا تاکنون مرگبارترین همه گیری جهان را در یک قرن اخیر رقم زده است. از آنجا که هنوز راهکار موثری برای مقابله با این ویروس کشف نشده است، مقامات بهداشتی تنها می‌توانند با اعمال قوانین محدود کننده و نیز توصیه به مردم برای رعایت نکات بهداشتی، اقدام به مدیریت این همه گیری کنند. استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و نیز حفظ فاصله گذاری اجتماعی از جمله ساده‌ترین اقداماتی است که مردم می‌توانند برای قطع زنجیره شیوع کووید ۱۹ انجام دهند.

در این میان، یکی از اقدامات موثر برای مقابله با همه گیری کرونا ، افزایش انجام تست، و شناسایی و قرنطینه افراد مبتلا است. یکی از توصیه‌هایی که مقامات بهداشتی در این زمینه مطرح می‌کنند قرنطینه افرادی است که با بیماران کرونایی در ارتباط بوده اند. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا افرادی که به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در فاصله دو متری از افراد آلوده به کووید ۱۹ قرار داشته اند باید تست کرونا بدهند و یا خود را قرنطینه کنند. بسیاری از مردم درک درستی از قرنطینه فردی ندارند. از این رو متخصصان انگلیسی اقدام به تشریح این موضوع کرده اند.

بر این اساس، متخصصان تاکید دارند بسیار ضروری است افراد برای جلوگیری از شیوع افسار گسیخته ویروس کرونا در جامعه، در صورت تماس با افراد آلوده خود را در خانه قرنطینه کنند. قرنطینه به معنای آن است که شما باید ۱۴ روز در خانه بمانید. دوره نهفتگی ویروس کرونا (از زمانی که فرد به ویروس آلوده می‌شود تا زمانی که علائم بیماری بروز می‌کند) می‌تواند تا ۷ روز به طول بیانجامد. در صورتی که فردی ۱۴ روز دوره کامل قرنطینه را بگذراند و علائمی از بیماری را در خود مشاهده نکند، می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

براساس اعلام "مرکز سرویس سلامت همگانی انگلیس" افراد باید در موارد ذیل سریعاً اقدام به قرنطینه خود کنند:

۱- اگر شاهد علائم شایع ابتلا به کووید ۱۹ شامل تب، بی حالی و خستگی، سرفه خشک، اسهال، بثورات پوستی، ورم ملتحمه، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و سردرد بودید.

۲- تست کرونایتان مثبت اعلام شد.

۳- یکی از اعضای خانواده شما به کرونا مبتلا شده یا علائم بیماری را دارد.

۴- در محیط‌های پرازدحام و شلوغ رفت و آمد داشته اید و یا یکی از همکارانتان به کرونا مبتلا شده است. در این صورت پس از مشاهده اولین علائم باید خود را قرنطینه کنید.

چه کار‌هایی را می‌توان در قرنطینه انجام داد؟

زمانی که فرد در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرد باید از ترک خانه و یا میزبانی از دیگران در محیط قرنطینه اجتناب کند. به هیچ وجه نباید فرد برای انجام کار‌های شخصی همانند خرید کردن و یا ورزش از منزل خارج شود. اگر نیازمند خرید مواد غذایی و اقلام ضروری هستید از دیگران بخواهید برایتان این کار را انجام دهند.

در بسیاری از کشور‌ها همانند انگلیس در صورت تخلف از قوانین مربوط به قرنطینه خانگی جریمه‌های سنگینی در انتظارتان خواهد بود. پلیس انگلیس افراد متخلف را از یک هزار تا ۱۰ هزار پوند جریمه خواهد کرد. با این حال، باید از جنبه اخلاقی به این موضوع نگاه کرد، زیرا ممکن است ویروس کرونا برای خود فرد کشنده نباشد، اما این بیمار با انتقال ویروس به افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند منجر به قربانی شدن آن‌ها شود.

چگونه ویروس کرونا منتقل می‌شود؟

نخستین گام برای حفاظت در مقابل یکی از اعضای خانواده که به ویروس کرونا مبتلا شده، این است که بدانیم ویروس چگونه منتقل می‌شود. یک فرد از دو طریق می‌تواند به ویروس کرونا مبتلا شود: نخست اینکه یک فرد سالم از هوای آلوده به قطرات تنفسی فرد مبتلا به ویروس کرونا تنفس کند؛ این هوای آلوده می‌تواند ناشی از سرفه، عطسه، تنفس و سخن گفتن فرد بیمار باشد. دوم اینکه، یک فرد سالم با سطوح آلوده به ویروس کرونا تماس داشته باشد و سپس به دهان، بینی، چشم‌ها و مواد خوراکی دست بزند. ویروس کرونا می‌تواند در بلند مدت نیز بر روی سطوح زنده باقی بماند.

تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا به راحتی می‌تواند در هوای محیط گردش کند و باعث بیماری در افراد سالم شود. از همین رو، لازم است اعضای خانواده با شناخت روش‌های انتقال ویروس، خود را از فرد مبتلا دور نگه دارند.

 قرنطینه و تهویه مناسب

ایده آل‌ترین راهکار این است که فرد مبتلا به ویروس کرونا در اتاق مستقل، با حمام و توالت مجزا زندگی کند تا کمترین میزان ارتباط را با سایر اعضای خانواده داشته باشد. با این حال، اگر اختصاص یک اتاق مستقل میسر نباشد، فرد مبتلا باید در دورترین فاصله از دیگر اعضای خانواده قرار گیرد. به خصوص هر فردی آسیب پذیر از اعضای خانواده مانند سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید بیشترین فاصله را با فرد مبتلا داشته باشند.

همچنین تهویه مناسب که بتواند هوای محیط خانه را تغییر دهد، کمک شایانی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا می‌کند. بهتر است در محیط‌های بسته از تهویه مناسب استفاده شود و نیز پنجره‌ها برای گردش هوا باز باشد. یکی از راهکار‌های مناسب این است که در اتاق فرد مبتلا به کرونا بسته باشد تا هوای آلوده اتاق وی به سایر مناطق خانه منتقل نشود.

 بهداشت فردی

تمامی افراد خانواده و به ویژه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ باید بهداشت تنفسی را تمرین کنند. باید در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرند و دستمال آلوده را با رعایت موارد بهداشتی دفع کنند. رعایت بهداشت دست حتی از رعایت بهداشت تنفسی نیز مهم‌تر است.

هر فردی در خانواده باید دستهایش را به طور مستمر بشوید، به ویژه پیش از غذا خوردن و بعد از تماس با سطوحی که احتمال می‌دهد به ویروس کرونا آلوده باشند. برای این کار باید به مدت حداقل ۲۰ ثانیه دست‌ها را با آب و صابون بشویید و یا با الکل ۶۰ درصد دست‌ها را ضدعفونی کنید.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد مبتلا به کرونا بهتر است از ماسک استفاده کنند تا قطرات آلوده در هوا و محیط پخش نشود و احتمال سرایت به دیگران کاهش یابد. همچنین افرادی که از این بیماران در خانه مراقب می‌کنند نیز باید از ماسک استفاده کنند. افراد سالم برای نظافت اتاق این بیماران و در صورتی که قرار است با مایعات بدن بیمار مانند آب دهان، استفراغ و اسهال در تماس باشند حتما از دستکش استفاده کنند.

تمامی زباله‌های تولیدی فرد مبتلا به کرونا از جمله دستمال کاغذی، ماسک‌ها و دستکش‌ها باید در یک سطل زباله مخصوص جمع آوری شود. این سطح زباله باید دارای در و نیز یک پوشش نایلونی باشد و در زمان خالی کردن آن از دستکش استفاده شود.

 به صورت مشترک از هیچ وسیله‌ای استفاده نکنید

برای جلوگیری از انتشار احتمالی آلودگی از مصرف مشترک پتو، حوله، مسواک، لیوان و فنجان، ظروف غذاخوری و تجهیزاتی مانند تلفن همراه با افراد مبتلا به ویروس کرونا اکیداً خودداری کنید. اگر نیاز باشد که به ظروفی که مبتلایان به کووید ۱۹ از آن غذا خورده اند دست بزنید حتما از دستکش استفاده کنید و آن ظروف را با آب داغ و مواد شوینده بشویید. اگر وسایلی را نمی‌توانید بشویید (مانند تلفن همراه)، بهتر است آن‌ها را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

نظافت روزانه

بهتر است بصورت روزانه سطوح میز و صندلی را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید. باید به طور ویژه به ضدعفونی کردن سطوحی مانند دستگیره ها، در کابینت ها، کلید و پریز، توالت، سینک ظرف شویی و شیر آب که دائماً احتمال آلودگی آن‌ها وجود دارد، توجه شود. افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند بهتر است پس از استفاده از توالت، خود نسبت به نظافت و ضدعفونی کردن آن اقدام کنند. شواهد نشان می‌دهد ویروس کرونا در مدفوع انسان نیز وجود دارد و استفاده مشترک از سرویس بهداشتی می‌تواند سایر افراد خانواده را به ویروس کرونا مبتلا کند.