عوامل اثرگذار بر سلامت روان / آخرین وضعیت بیمه ها و تعرفه های خدمات روانشناسی و مشاوره

 دکتر حاتمی سلامت روان را از دیدگاه روان‌شناختی چند بعدی دانست و گفت: بین جسم و روان تعامل دو سویه وجود دارد و برنامه ریزی برای سلامت جسمی بدون برنامه ریزی برای سلامت روان امکانپذیر نیست.

حدود 30درصد مردم ایران بعد از کرونا مردم دچار نشانه های روانشناختی شده اند

او افزود: عوامل اثرگذار بر سلامت روان ، ناشی از هیجانات، رفتارها و باورهای اجتماعی افراد است، وقتی این مؤلفه ها تحت فشار قرار گیرند از خود واکنش نشان می دهند و رفتارهای نابهنجار و نشانه های روانشناختی را در جامعه ببینیم.

وی بر آمار اخیر وزارت بهداشت در خصوص نشانه های روانشناختی اشاره کرد و گفت: مردم ایران نزدیک به 30 درصد نشانه های روانشناختی را نشان می دهند و از دیدگاه ما این عدد کمی نیست یعنی از هر 4 نفر 1 نفر دارای نشانه های روانشناختی است و جدا باید برایش تمهیداتی اندیشیده شود.

ضرورت تشکیل "کمیته ویژه عوارض روانی ناشی از کرونا" در ستاد کرونا

حاتمی ادامه داد: در شرایط کنونی مردم ما با فشار های گوناگونی از جمله فشار های اقتصادی و تحریم ها روبرو هستند، از طرفی بیماری کرونا محدودیت ها و فشارهایی ایجاد کرده و بسیاری از کسب و کارها را به هم ریخته و همه در این خصوص ابهامات و ترس از ابتلا به ویروس داریم، بنابراین شرایط ابهام تردید و ترس باعث می شود سلامت روان به مخاطره بیفتد.

او پیشگیری از راهکار اصلی عنوان کرد و گفت: اولین کاری که باید انجام دهیم مسأله پیشگیری است و ستاد ملی کرونا باید به مسأله روانی کرونا توجه ویژه داشته باشد و به ریاست جمهوری پیشنهاد داده ایم که "کمیته ویژه عوارض روانی ناشی از کرونا" در ستاد ملی کرونا شکل بگیرد و  تحت مسئولیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از سرمایه اجتماعی 32 هزار روانشناس و مشاوره جهت راهنمایی و گفتگو  با مردم استفاده شود.

وی تأکید کرد: نرخ اختلالات روانی ناشی از کرونا خصوصا در کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند یا کادر درمان ما که درگیر مساله کرونا هستند بالا رفته است.

جولان روانشناس نماها در فضای مجازی پس از شیوع کرونا

رئیس سازمان نظام روانشناسی تقاضایی از صدا و سیما داشت: تقاضای من از صدا و سیما این است که مسأله آموزش سواد سلامت روان مردم را  در رأس برنامه های خود قرار دهد به گونه ای که با نشانه های روانشناختی آشنا باشند و در موقع بحران مانند ابتلا به اختلال وسواس در بحران کرونا، به موقع مراجعه کنند.

حاتمی گفت: بعد از شیوع کرونا در کشور فضاهای مجازی فعال شده اند ولی با بررسی های ما در چند ماه گذشته ، متوجه شدیم برخی افراد در قالب "روانشناس نما" بدون داشتن تخصص خود را تحت عنوان روانشناش انگیزشی معرفی می کنند، اطلاعات اشتباهی را در اختیار مردم قرار می دهند و مطالبی را بیان می کنند که مشکلات روانی را بیشتر کرده است.

آخرین وضعیت بیمه ها و تعرفه های خدمات روانشناسی و مشاوره

وی اظهار داشت: متاسفأنه مردم ما گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی را کالایی لوکس و منحصر به گروه خاصی در جامعه می دانند و از مجلس، ستاد ملی کرونا و ریاست جمهوری تقاضا داریم در کمترین زمان ممکن و حداقل در دوران شیوع کرونا و با توجه به شرایط خاص جامعه، حمایت بیمه های تکمیلی  و پایه را در نظر بگیرند و اجرایی کنند. در این خصوص جلساتی با رییس مجلس قبل و فعلی داشته ام و دائما پیگیریم.

او اضافه کرد: تعرفه های خدمات روانشناسی و مشاوره را 9 ماه است که به هیئت دولت پیشنهاد داده ایم که تصویب و ابلاغ کنند و ده ها جلسه کارشناسی هیئت دولت را شرکت کرده ام اما یک دفعه متوقف شد و هر چه مکاتبه می کنیم نتیجه ای ندارد.

دکتر حاتمی گفت:سازمان برای سال 99 به طور مشخص برای 45 دقیقه خدمات مشاوره و روانشناسی برای کارشناسی ارشد 108 هزار تومان و برای دکترا 156 هزار تومان تعیین کرده است. اما طبق گزارشات بخش بازرسی ما، از مردم تعرفه های مختلف 300 هزار تومانی 500 هزار تومانی و بالاتر گرفته اند.

شناسنامه سلامت روان برای 22 میلیون خانواده ایرانی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از طرح "غربالگری سلامت روان" هم حرف زد: نیاز داریم هر 22 میلیون خانواده و 13 میلیون دانش آموز ایرانی یک "شناسنامه سلامت روان" در مدرسه داشته باشد. سازمان نظام روانشناسی حاضر است مجری یا ناظر این طرح باشد تا اجرایی شود و بدانیم وضعیت استان ها، دانش آموزان ، دانشجویان و خانواده ها در چه شرایطی قرار دارد.

بیشترین عوارض روانی کرونا در مردم ایران طی 9 ماه اخیر

او در خصوص عوارض روانی کرونا در کشور هم گفت: از اول اسفند که کرونا وارد ایران شد، فراز و نشیب زیادی در خصوص عوارض روانی آن داشتیم . 30 کمیته مقابله با بحران را در استان های فعال کرده ایم که خدماتی به مردم ارائه می دهند و ازطریق گزارشات این کمیته ها، سامانه 4030 و دفاتر مشاوره و خدمات روانشناسی، بیشترین نشانه های روانی مردم در ابتدای شیوع بیماری، ترس و اضطراب و استرس بود زیرا اطلاعات کافی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه در رسانه ها عنوان می شد که اختلافات زوجین بعد از کرونا زیاد شده، بررسی های ما تا 15 اردیبهشت این را نشان نداد اما چالش های والدین با فرزندان یکی از مشکلات عنوان شده است. بعد از 15 اردیبهشت و همزمان با موج دوم و موج سوم کرونا، کسانی که دچار بیماری زمینه ای بودند، بیشتر سؤالاتشان پیرامون نوع برخورد با بیماری بود و نرخ نشانه های اختلالات افسردگی ( غم زدگی، وسواس) به مرور بیشتر شد.

ابتلای 23 درصد مردم ایران به اختلالات روانی پس از کرونا تا چه حد مورد مورد تأیید است؟

رئیس سازمان نظام روانشناسی در پاسخ به سؤال خبرنگار که آمار 23 درصد اختلال روانی در مردم ایران پس از شیوع کرونا که وزارت بهداشت عنوان می کند،  تا چه اندازه مورد قبول و تأیید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است هم گفت: ما  روی این آمار که آیا مربوط به "اختلالات روانی" است یا "نشانه های روانی" است تردید داریم!

او اشاره کرد: اگر منظورشان نشانه های روانی باشد، حتی می توانم بگویم این درصد بالاتر است زیرا مثلا افسردگی بالای 30 درصد است و قبول دارم که از هر 4 ایرانی ، یک نفر نشانه روانی دارد.

دکتر حاتمی گفت: اما اگر این 23 درصد بیانگر اختلال روانی باشد یعنی از 4 نفر یک نفر دچار اختلال روانی باشد، من این درصد را تأیید نمی کنم زیرا در پیمایش هایی که ما انجام دادیم این طور نیست که از هر 4 ایرانی یک نفر اختلال روانی مشکل جدی دارد و باید درمان شود.