پرهیز از تجویز تریاک به عنوان دارو

ملک زاده معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم امضای تفاهم نامه بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نظام پزشکی امروز (۱۲ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس گزارش دو هفته گذشته سازمان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، تریاک عامل بروز سرطان است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه دو دهه تحقیقات در منطقه گلستان نشان داد که مصرف تریاک یکی از عوامل بروز انواع سرطان ‌هاست، گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال‌های گذشته اعلام کرد که تریاک سرطان زاست و سرطان‌هایی مانند مری، لوزالمعده، حلق را تریاک تشدید می‌کند.

ملک زاده با اشاره به اینکه عمده این سرطان زایی هم در خود تریاک است، افزود: در حقیقت بعد از یک مطالعه بزرگ ۲۰ ساله به این نتیجه رسیدیم و تصور اینکه تریاک برای سلامتی فایده دارد و برای جامعه پزشکی این مسئله جا افتاده نگران کننده است.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایران بیشترین مصرف تریاک را دارد، اضافه کرد: سالانه ۱۰ هزار تن تریاک در جهان تولید می‌شود که ۸۰ درصد آن در افغانستان است و ۲۰ درصد به صورت خام مصرف شده و ۸۰ درصد تبدیل به مورفین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ۸ تا ۱۰ درصد ایرانیان در سن بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر سرطان، تریاک عامل بروز سکته‌های قلبی، مغزی، بیماری‌های کبدی و مغزی نیز هست و از تجویز تریاک به عنوان دارو باید پرهیز شود و از تریاک و مرفین برای درد‌های خیلی شدید فقط استفاده شود.