دورهمی و تردد بین شهری چالش‌های مقابله با کرونا

 سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تشریح وضعیت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: پس از گذر از خیز بیماری کرونا در تیر ماه سال جاری از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در استان خراسان جنوبی مجددا روند صعودی به خود گرفته است و این روند افزایشی با شیب بسیار تندی در امتداد است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شهرستان های قرمز استان خراسان جنوبی گفت: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، درنیان، سرایان، طبس، فردوس، قائنات و نهبندان در این استان در وضعیت قرمز و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت هشدار با خطر بالا یا پرخطر قرار دارند.

لاری ادامه داد: از میان شهرستان‌های با وضعیت قرمز، استان خراسان جنوبی، شهرستان‌های بیرجند، طبس و قائنات در فهرست ۴۶ شهرستان جدیدی هستند که از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت ۱۰ روز مشمول ممنوعیت فعالیت‌های گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ خواهند شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  بیان کرد: نظارت دقیق بر اجرای صحیح محدودیت‌های مصوب در شعرستان‌های یاد شده امری ضروری است و این نظارت‌ها باید با همکاری مسئولان استانی صورت گیرد.

میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در خراسان جنوبی ۴۸ درصد گزارش شده است. در هفته گذشته بروز هفتگی موارد مثبت بستری در این استان حدود ۳۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر جمعیت گزارش شده است.

وی افزود: برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و تردد‌های فراوان بین مناطق شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی از چالش‌های جدی مدیریت بیماری کروناست. در حال حاضر تعداد ۲۸۶ بیمار قطعی کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که ۳۹ نفر از آن‌ها به علت شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

آمار بستری و مرگ در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین بروز هفتگی موارد مرگ و میر کرونا در هفته گذشته در استان خراسان جنوبی حدود ۵۲ نفر فوتی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده و میزان بروز در هر دو شاخص بستری و مرگ و میر هفتگی با اختلاف بالاتر از میانگین کشوری است.

لاری بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند افزایش حساسیت عمومی نسبت به عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتار اجتماعی خطرآفرین هستیم و امیدواریم با همکاری مردم و توسعه همکاری بین دستگاهی، شاهد توقف روند رو به گسترش بیماری در کشور باشیم.