انجام روزانه 40 هزار تست کرونا در کشور

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا امشب ۱۷ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی محدودیت‌ها و آخرین برنامه‌های مقابله با کرونا پرداخت.

رئیسی با اشاره به اینکه طبق یافته‌های اسپانیا انتقال ویروس کرونا در رستوران‌ها و کافه‌ها انفجاری است گفت: در مورد سرایت بیماری در مهمانی‌های شبانه باید گفت به طور متوسط ۲۷ نفر به بیماری مبتلا شده اند.

او با اشاره به اینکه در رستوران‌ها ظرفیت مشتریان به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: فرض کنید ۱۵ مشتری و ۳ کارگر داخل رستوران حضور دارد در این صورت یکی از مشتریان بیمار است، اگر رستوران تهویه کافی نداشته باشد و کسی ماسک نزند بعد از چهار ساعت ۱۴ نفر از افراد داخل رستوران بیمار می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تصمیم‌های جدید اتخاذ شده در زمینه مقابله با کرونا گفت: امروز تصمیم بسیار مهمی گرفته شد  قرار است از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه از ساعت ۱۸ هر روز محدودیتی اعمال شود که همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود.

او ادامه داد: مراکز ضروری شامل رده‌های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه‌ها، امداد و نجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند فعالیت داشته باشند و بقیه مشاغل از ساعت ۱۸ تعطیل خواهند بود.

رئیسی گفت: مطمئن هستم این طرح با همکاری مردم در قطع زنجیره بیماری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه انجام تست کرونا در کشور به روزانه ۴۰ هزار تست رسیده که با افزایش آزمایشگاه‌ها به بیش از ۱۲۰۰ مرکز، می‌توانیم با احتساب تست‌های سریع، روزانه ۷۰ هزار تست در کشور انجام دهیم تأکید کرد: سعی داریم تا مقدار زیادی تست سریع وارد کشور کنیم؛ این تست‌ها در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بدون نیاز به دستگاه و تشخیص خاصی می‌تواند نتیجه مثبت یا منفی بودن کرونا را مشخص کند.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: در ۴۳ شهرستانی که محدودیت‌ها اعمال شده بود، به نتایج خوبی در راستای کاهش شیوع کرونا رسیده‌ایم؛ البته در ۴۶ شهرستان دیگر، محدودیت‌ها تا پایان روز جمعه ادامه دارد، همچنین در ۲۵ استان محدودیت‌های مشاغل ۳ به ۴ هنوز اعمال می‌شود.

او با اشاره به اینکه در کشور ما خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان تست سریعی را، راه‌اندازی کردند که نیاز به دستگاه و نیروی انسانی ماهر ندارد و ظرف بیست و پنج دقیقه نتیجه مشخص می‌شود افزود: تست سریع هنوز داخل کشور نیامده و به زودی حدود ۳ میلیون کیت دست ما می‌رسد و در داخل کشور هم از روزی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار کیت را می‌توانیم تهیه کنیم.

رئیسی گفت: یکی از بحث‌های اصلی که از روز دوشنبه شروع می‌کنیم، محله محور کردن مقابله با کرونا و درگیر شدن همه مردم و خانواده‌ها در این مبارزه به عنوان کانون اصلی است. در این طرح بسیج محله‌ها و با همکاری خانواده‌ها در محلات طرح بسیار جامعی را اجرا می‌کنند، در واقع با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج  همه خا نواده‌ها را هوشیار‌ می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: این طرح سه محور دارد که شامل مراقبت،  حمایت و نظارت است و در این سه حیطه مردم به کمک می‌آیند تا با کمک مراکز بهداشتی و درمانی که قوی‌ترین مراکز بهداشتی و درمانی در منطقه خاورمیانه هستند بتوانیم این طرح بسیار موثر را اجرا کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه در سطح شهر بهورز مراقب سلامت شهری است که ۲۵۰۰ نفر را شامل می‌شود گفت: باید از نیرو‌های بسیج، نیرو‌های مردمی، ان جی او‌ها، خیرین و نیرو‌های هلال احمر استفاده کنیم لذا این دوره غربالگری با دوره‌های قبلی تفاوت دارد ما به صورت فعال اقدام خواهیم کرد.

رئیسی با اشاره به اهمیت بحث تهویه در مراکز سربسته گفت: طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، ۳۱ درصد دلایل ابتلا به کرونا در میهمانی‌های خانوادگی است، جمع‌های خانوادگی که تهویه ندارند و در مکان‌های سربسته هستند، یکی از کانون‌های اصلی بیماری اعلام شده است.

او با اشاره به اینکه تهویه یکی از مهمترین عواملی است که در کنترل بیماری تاثیر گذار است اظهار کرد: علیرغم اینکه در اوایل بیماری استان‌های جنوبی کمترین میزان بیماری را داشتند در تابستان به دلیل اینکه کولر‌ها روشن شد و تهویه مناسب نبود استان‌های جنوبی پیک اصلی‌شان را در تابستان گذراندند، اما الان که هوا بهتر و کولر‌ها خاموش شده در این مناطق وضعیت بهتراست.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه در خانه که هستید هر نیم ساعت دو پنجره مقابل هم را باز کنید تا هوا در گردش باشد افزود: مشکل تهویه بزرگترین مشکلی است که در اروپا و ایران سبب اوج بیماری شده است، هر نیم ساعت ۵ دقیقه پنجره‌ها را باز کنید، توصیه ما این است که لباس گرم بپوشید، ولی پنجره‌ها را باز کنید تا بیماری کمتر شود، زیرا در هوای بسته بیماری شدت می‌یابد.

او ادامه داد: با صحبت کردن یک بیمار افشانه‌های حاوی ویروس سریعتر منتشر می‌شود، سرعت انتشار افشانه‌ها در هنگام بلند صحبت کردند ۵۰ برابر زمانی است که سکوت می‌کنیم، یک ساعت صحبت بلند افشانه‌های حاوی ویروس را در هوا به گردش می‌اندازد.

رئیسی با اشاره به عملکرد چهار روزه اجرای طرح محدودیت‌های تردد برابر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ۱۵۶ دستگاه خودرو توقیف و به پارکینگ انتقال داده شده است و ۱۹ هزار و ۴۳۶ عدد ماسک به افراد بدون ماسک واگذار شده است.

او با اشاره به نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از ۶ تا ۱۴ آبان ماه افزود: بیش از ۹۴ هزار بازرسی از مراکز تهیه، توزیع و عرضه فروش مواد غذایی صورت گرفته است، ۶۲۶۰ اخطار و معرفی به مراجع قضایی و ۸۵۷ مورد پلمپ داشتیم.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه وقتی شیوه نامه‌ها پایین می‌آید میزان بیماری افزایش پیدا می‌کند ادامه داد: نتیجه رعایت ۴۲ درصدی شیوه نامه‌ها وضعیت کنونی است الان رعایت به ۷۸ درصد رسیده است که امیدوارم به بالای ۹۰ درصد برسد.

او با اشاره به اینکه هنوز پایانه‌های مسافربری، پاساژ‌ها پیشخوان دولت، نانوایی‌ها و پلیس به علاوه یک پایین‌ترین میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را دارند افزود: هزار و ۴۰۰ اخطار به نانوایی‌ها داده شده است، همچنان وضع نانوایی‌ها خوب نیست،۵۲۱ اخطار به رستوران‌ها داده شده است.

رئیسی خاطر نشان کرد: تعداد کل شکایات ثبت شده ۷۶۰۰ شکایت بوده است، ۲۷۶ مورد شکایت در رابطه با برگزاری مراسم عروسی در تالار‌های پذیرایی ثبت شده و رشد ۵۲ درصدی داشته لذا نسبت به هفته گذشته در رده ششم قرار گرفته است، متداولترین فعالیت‌های غیر مجاز ثبت شده فعالیت مخفیانه آرایشگاه‌ها در منازل مسکونی بوده است.

او با اشاره به اینکه بیشترین شکایات از نانوایی‌ها، باشگاه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و محیط کار و ادارات بوده است گفت: نانوایی‌ها جزو مشاغل گروه یک است که تعطیل نمی‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد این محدودیت‌ها برای ۳۱ مرکز استان گرفته شده است و همچنین ستاد استان‌ها این اختیار را دارند شهر‌هایی که پرجمعیت هستند را همانند مرکز استان در نظر بگیرند.

رئیسی درباره غذاخوری‌ها هم گفت: غذاخوری‌ها با روش مهمان پذیر تعطیل خواهند بود و تنها به شکل بیرون بر فعالیت خواهند کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه آرایشگاه‌ها در شهرستان‌هایی که از قبل تعطیل بودند تا ۲۳ آبان اجازه فعالیت ندارند گفت: آرایشگاه‌ها از ۲۴ آبان تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت خواهند داشت.

او با اشاره به اینکه تصمیم گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا حتماً با یک اجماع انجام می‌شود افزود: یک پیشنهاد مبنی بر منع رفت و آمد از یک ساعت خاص در شب تا ۴ صبح در این ستاد مطرح شد و در نتیجه مقرر شد نسبت به موضوع بررسی بیشتری شود و در هفته آینده درباره آن تصمیم گیری شود.

معاون وزیر بهداشت درباره احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: هر موضوعی که مطرح می‌شود در ابتدا توسط کمیته‌ها بررسی و بعد به ستاد ملی ارجاع داده می‌شود و موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران اصلا در ستاد مطرح نشده است و شایعه مخالفت رئیس جمهور با این طرح را تکذیب می‌کنیم.