سازمان ملل باید سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر ایفا کند
اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست ویدیو کنفرانسی این ستاد با مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین، اظهار کرد: یک مذاکره چند جانبه بین ایران، با رئیس مقر اروپایی سازمان ملل و رییس دفتر مقابله با جرم سازمان ملل داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در این مذاکره اقدامات جمهوری اسلامی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اعلام کردیم، افزود: علیرغم شرایط کرونایی که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، جمهوری اسلامی از مبارزه با مواد مخدر دست نکشیده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: درگیری‌های مسلحانه ۱۳ درصد، کشفیات مواد مخدر ۲۶ درصد افزایش یافته است همچنین در ۶ ماهه اول سال جاری ۷۰۰ تن مواد کشف شده است.

مومنی بیان کرد: در همین ماه جاری محموله دو تنی کشف کردیم که مقصد آن کشور‌های اروپایی بود و در این مذاکره اعلام کردیم که نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی فعالیتشان بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان جمهوری اسلامی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: چندین سال پیش سازمان بهداشت جهانی سرطان زا بودن سیگار را تایید کرد، اما مدتی است که وزارت بهداشت ایران طی آزمایش‌های متعدد به سرطان زا بودن تریاک پی برده است و سازمان بهداشت جهانی هم نتیجه آزمایشات را تایید کرده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه کاهش تقاضا و پیشگیری از اعتیاد در این مذاکره با نمایندگان سازمان ملل، در خصوص اجرای طرح یاریگران گفتیم که در مدارس سراسر کشور اجرا شده است همچنین از افتتاح دو مرکز نگهداری و بازپروری زنان در تهران به تازگی راه افتاده است و پیش از این وجود نداشت، خبر دادیم.

مومنی تصریح کرد: در این مذاکره نگرانی عمیق و زیادیمان را از افزایش تولید مواد صنعتی در افغانستان اعلام کردیم چراکه تولید مواد صنعتی نیاز به دانش روز دارد که افغانستان با کمک کشور‌های غربی و آمریکایی این اقدام را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: دنیا مطمئن است ایران براساس آموزه‌های دینی خود و قوانین و مقررات که دارد در هر صورت به مقابله با مواد مخدر ادامه می‌دهد و حتی اگر کشور‌های دیگر در این مسیر همراهی نداشته باشند جمهوری اسلامی از مقابله دست بر نمی‌دارد، اما در مذاکره با نمایندگان سازمان ملل اعلام کردیم اگر کشور‌های اروپایی سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر ادا نکنند در بخشی که مربوط به ترانزیت مواد مخدر است مانند خودشان رفتار می‌کنیم و سیاست هایمان را تغییر می‌دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با مواد مخدر را اعلام کردیم، البته نسبت به سال‌های قبل، کمکی‌هایی را به تازگی داشته اند قابل مقایسه با آن میزانی که باید باشد نیست، اما قبول کردند لیست را از ایران دریافت کنند و در موارد اعلام شده را در اختیار ما قرار دهند.

مومنی خاطرنشان کرد: در این مذاکره نظرات و دیدگاهمان را صریح و جدی بیان کردیم امیدواریم در عمل این کمک‌ها صورت گیرد.